W sprawie pociągów przyspieszonych w Świętokrzyskim

 Znak pisma: DTK-8.052.29.2025

Warszawa, 05 listopada 2025


Pani

Anna Grzela

Dyrektor

Departamentu Transportu, Komunikacji i Infrastruktury

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Szanowna Pani Dyrektor,

w związku z przekazanym pismem nr KS-III.152.3.2025 z dnia 29.10.2025 r. dotyczącym

wniosku Pana Adama Fularza w sprawie uruchomienia regionalnych ekspresów,

na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.

o publicznym transporcie zbiorowym przekazuję według właściwości wniosek (treść

w załączeniu) celem stosownego rozpatrzenia przez Urząd Marszałkowski Województwa

Świętokrzyskiego.

Zgodnie z ww. podstawą prawną, realizacją zadań związanych z organizacją

publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej

w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie

marszałkowie województwa. W analizowanym przypadku sprawa dotyczy przewozów

kolejowych realizowanych na obszarze województwa świętokrzyskiego oraz innych

województw, które mogą być stronami uzgodnień/porozumień z województwem

świętokrzyskim w celu organizacji połączeń wykraczających poza granicę województwa

świętokrzyskiego. Taką możliwość przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 5b) 5c) ustawy

o publicznym transporcie zbiorowym.

Przykładami pociągów regionalnych o ograniczonej siatce postojów, które spełniają rolę

regionalnych ekspresów są kursujące w RJP 2024/2025 pociągi:

 KAMIEŃCZYK relacji Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny;

 interREGIO relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa

Wschodnia;

 interREGIO relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Kaliska – Warszawa Wschodnia;

 PROSNA relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny – Warszawa Wschodnia

(na odcinku Warszawa Wschodnia – Łódź Widzew kursujący jako pociąg

interREGIO);

 LUTYNIA relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny – Warszawa Wschodnia

(na odcinku Warszawa Wschodnia – Łódź Widzew kursujący jako pociąg

interREGIO);

 MOTŁAWA relacji Olsztyn Główny – Gdynia Główna – Olsztyn Główny;


2

Należy również dodać, że Spółka POLREGIO S.A. planuje uruchomienie w RJP 2025/2026

nowej pary pociągów relacji Chełm – Warszawa Zachodnia z ograniczoną siatką postojów.

Ponadto informuję, że większość wskazanych przez Wnioskodawcę relacji jest już

obsługiwana przez pociągi zamawiane przez ministra właściwego do spraw transportu.

Jednocześnie zwracam się z prośbą o przesłanie do wiadomości Ministerstwa

Infrastruktury kopii udzielonej przez Państwa kolejnej odpowiedzi do Wnioskodawcy,

z powołaniem się na sygnaturę niniejszego pisma.

Z wyrazami szacunku

Dokument podpisany elektronicznie przez:

Krzysztof Szymański

Zastępca Dyrektora

Komentarze

Popularne posty