W sprawie pociągów przyspieszonych w Świętokrzyskim
Znak pisma: DTK-8.052.29.2025
Warszawa, 05 listopada 2025
Pani
Anna Grzela
Dyrektor
Departamentu Transportu, Komunikacji i Infrastruktury
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Szanowna Pani Dyrektor,
w związku z przekazanym pismem nr KS-III.152.3.2025 z dnia 29.10.2025 r. dotyczącym
wniosku Pana Adama Fularza w sprawie uruchomienia regionalnych ekspresów,
na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym przekazuję według właściwości wniosek (treść
w załączeniu) celem stosownego rozpatrzenia przez Urząd Marszałkowski Województwa
Świętokrzyskiego.
Zgodnie z ww. podstawą prawną, realizacją zadań związanych z organizacją
publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej
w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie
marszałkowie województwa. W analizowanym przypadku sprawa dotyczy przewozów
kolejowych realizowanych na obszarze województwa świętokrzyskiego oraz innych
województw, które mogą być stronami uzgodnień/porozumień z województwem
świętokrzyskim w celu organizacji połączeń wykraczających poza granicę województwa
świętokrzyskiego. Taką możliwość przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 5b) 5c) ustawy
o publicznym transporcie zbiorowym.
Przykładami pociągów regionalnych o ograniczonej siatce postojów, które spełniają rolę
regionalnych ekspresów są kursujące w RJP 2024/2025 pociągi:
KAMIEŃCZYK relacji Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny;
interREGIO relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa
Wschodnia;
interREGIO relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Kaliska – Warszawa Wschodnia;
PROSNA relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny – Warszawa Wschodnia
(na odcinku Warszawa Wschodnia – Łódź Widzew kursujący jako pociąg
interREGIO);
LUTYNIA relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny – Warszawa Wschodnia
(na odcinku Warszawa Wschodnia – Łódź Widzew kursujący jako pociąg
interREGIO);
MOTŁAWA relacji Olsztyn Główny – Gdynia Główna – Olsztyn Główny;
2
Należy również dodać, że Spółka POLREGIO S.A. planuje uruchomienie w RJP 2025/2026
nowej pary pociągów relacji Chełm – Warszawa Zachodnia z ograniczoną siatką postojów.
Ponadto informuję, że większość wskazanych przez Wnioskodawcę relacji jest już
obsługiwana przez pociągi zamawiane przez ministra właściwego do spraw transportu.
Jednocześnie zwracam się z prośbą o przesłanie do wiadomości Ministerstwa
Infrastruktury kopii udzielonej przez Państwa kolejnej odpowiedzi do Wnioskodawcy,
z powołaniem się na sygnaturę niniejszego pisma.
Z wyrazami szacunku
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Krzysztof Szymański
Zastępca Dyrektora
Komentarze
Prześlij komentarz