Redakcja przesłała do UMWŚ nowe propozycje reformy sieci kolei
Poprzedni list przesyłam ponownie ze zmianami:
Fot. Koleje Dolnośląskie- mat. przewoźnika
Adam Fularz
Apr 3, 2019
Dotyczy:
Petycja w sprawie hiperlegalizmu powodującemu proces sztucznego zaniżnia rentowności usług kolei regionalnej w trakcji elektrycznej w woj. świętokrzyskim
Do Urzędu Marszałkowskiego w woj. świętokrzyskim
Radni Sejmiku w Woj. Swiętokrzyskim
Szanowni Państwo,
Obserwuję jako wydawca prasy że w woj. świętokrzyskim w sposób specyficznej interpretacji prawa- zwanej hiperlegalizmem, spowodowano niską rentowność sieci kolei. Hiperlegalistyczna interpretacja prawa powoduje że rentowność usług przewozów pasażerów koleją jest w wyniku takiej hiperlegalistycznej interpretacji przepisów prawa- bardzo silnie zaniżana. W sposób uniemożliwiający rentowną obsługę- w Planie Transportowym zawarto zapisy czyniące pasażerską kolej regionalną na terenie województwa- silnie nierentowną.
Wnoszę petycję by w sprawie tych zapisów w Planie Transportowym- poinformowano mnie że . Wnoszę, by skorygować, zmienić interpretację przepisów prawa i stosować to prawo bardziej wolnorynkowo co może zmienić sytuację ponoszenia corocznie wieludziesięciomilionowych strat na niekorzyść mieszkańców woj. świętokrzyskiego.
Dnia 14 listopada 2018 r. złożyłem następujący wniosek do Sejmiku woj. świętokrzyskiego:
Wniosek do Radnych Sejmiku WŚ
(..)
Jak informuje w liście UMWŚ - pociągi regio pomijające mniejsze stacje pośrednie rzekomo są zakazane prawnie w tym województwie. Wnoszę wiec o zmianę przepisów lokalnych jakie UMWŚ sporządził. Tego typu usługi transportowe są podstawą sukcesu transportu w regionach.
W prawie całych Niemczech pociągi osobowe przyspieszone to podstawa systemu komunikacji regionalnej. Kursują według taktowanego rozkładu jazdy (w wypadku Frankfurtu co 30 minut). Zazwyczaj mają za zadanie łączyć miasta 50- i 100- tysięczne z resztą sieci kolejowej. Stawiane są im dość wysokie wymagania: prędkość handlowa wyższa niż samochodu osobowego na tej trasie, klimatyzacja, fotele lotnicze, czystość i komfort (wszystko naturalnie w cenie biletu drugiej klasy), jeszcze wyższy komfort w klasie pierwszej. Noszą nazwy handlowe uosabiające wysoką prędkość handlową- na przykład na linii do Frankfurtu nad Odrą kursują pociągi oznaczone jako RegioExpress (RE). W objaśnieniach do systemu kolejowego DB można znaleźć informację, że RE ma stanowić "szybki produkt" łączący kolej dalekobieżną i regionalną w jeden system. Istotnie, pociągi tego typu mają wydłużone relacje i są pociągami osobowymi przyspieszonymi o bardzo wysokim standardzie. Ostatnio wracając z Magdeburga ekspresem regionalnym linii RE1 natknąłem się na zamontowane w wagonach bezprzedziałowych drugiej klasy ekrany ciekłokrystaliczne wyświetlające program telewizji pokładowej pociągu oraz odjazdy autobusów ze stacji posrednich. System ten nazywał się InfoMobil Plus i miał być zastosowany we wszystkich pociągach osobowych przyspieszonych typu IRE i RE. Ekrany pokazują położenie pociągu na trasie, pogodę, zapowiedzi filmów w kinach, krótkie filmy krajoznawcze itd. Sprawdziłem, w całym składzie pociągu składającego się z dwupiętrowych nowoczesnych klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych drugiej i pierwszej klasy znajdowały się ekrany ciekłokrystaliczne.
Oddzielną kategorię pociągów stanowią RegionalExpress (RE), również osobowe przyspieszone, ale o nieco niższym standardzie i krótszych relacjach. Kursują w stałych częstotliwościach- co 30 lub 60 minut łącząc większe ośrodki regionu. Ich rozkład jazdy wygląda dość interesująco- od jednego większego miasta do drugiego zatrzymują się na każdej stacji, a następnie nie zatrzymują się przez jakieś 50- 30 km, dzięki czemu osiągają wysoką prędkość, równą mniej więcej polskim pociągom pospiesznym. W wypadku Frankfurtu nad Odrą z dwóch pociągów na godzinę jeżdżących do Eisenhuettenstadt jeden zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych, a drugi nie zatrzymuje się na stacjach pośrednich, stając się pociągiem pospiesznym, aby na dalszym odcinku relacji stać się na powrót osobowym. Zazwyczaj obsługa mniejszych stacji i przystanków osobowych następuje co godzinę lub dwie, co drugim składem pociągu na danej linii.
Uaktualniam poniżej zawartą propozycję relacji:
Proponuję ekspresy regionalne na trasie Warszawa- Kielce przez CMK, Katowice-Kielce p. CMK, Katowice- Kielce-Ostrów Świętokrzyski-Tarnobrzeg, Warszawa- Kielce-Sandomierz, Katowice-Kielce.
______________________________ ______________________________ ______________
Drugą obserwacją jest brak szybkich połączeń kolejowych regionalnych z okolicznymi większymi miastami: Warszawą, Łodzią, Radomiem, Gdańskiem, mimo że istnieje linia kolei dostosowywana aktualnie do 200-250 km/h.
Mam propozycje sieci połączeń kolei regio po linii kolei dostosowywanej do 200 - 250 km/h w woj. świętokrzyskim. Uważam ponadto że konieczne są dogłębne reformy kolei w regionie celem skokowego zwiększenia rentowności świadczonych usług. W mojej ocenie jest to możliwe.
Zmiana organizacyjna
Proponuję- wzorem sąsiedniego woj. mazowieckiego- utworzenie spóľki lub marki handlowej Koleje Świętokrzyskie, która przejęłaby tabor na stanie UMWW-M, czyli kilkanaście sztuk pojazdów szynowych. Województwo jest właścicielem puli pojazdów zakupionych przez Urząd Marszałkowski.
Podwyższenie rentowności połączeń regio
W wielu regionach kraju istnieją wysokorentowne połączenia regionalne korzystające z torowisk szybkiej kolei. Na przykład między Kielcami a Katowicami składy regionalne pędzą linią CMK. W moim województwie część połączeń regio do Poznania pędzi 160 km/h.
Obserwuję że tego typu szybkie połączenia regio- znakomicie "napełniają" pociągi. Szybka prędkość, rzędu 250 km/h, powoduje że podróżni wracają do połączeń regio.
Połączenia te na części trasy pędzą poza Polską po 200 km/h lub 160 km/h w Polsce bez zatrzymań, a na części trasy obsługują mniejsze stacje i przystanki.
- na liniach TGV we Francji kursują pociągi regionalne oznaczone jako TERGV. Są to pociągi regionalne kursujące liniami dużych prędkości. Co UMWŚ sądzi o idei rozszerzenia obecnej oferty tych połączeń w Polsce i wprowadzenia dalszych takich połączeń w woj. świétokrzyskim?
TERGV- opis idei systemu transportu
Le transport express régional à grande vitesse, skróty to TERGV lub TER-GV. Jest to system transportu regionalnego na północy Francji w którym do obsługi regionu wykorzystuje się linie dużych prędkości. Prędkości maksymalne jakie osiągają składy regionalne to 300 km na godzinę. Pociągi obsługują sieć 8 dworców. Przewoźnikiem jest spółka państwowa SNCF Mobilités.
Linie:
Lille-Europe – Arras (20 min) ;
Lille-Europe – Dunkerque (35 min) ;
Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Calais-Ville (40 min) ;
Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Boulogne-Ville (1 h) ;
Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Boulogne-Ville (1 h) – Étaples - Le Touquet (1 h 20 min) – Rang-du-Fliers - Verton - Berck (1 h 30 min).
Pociągi TERGV do miasta Boulogne-Ville okazały się szczególnym sukcesem.
TER-GV, łączące skrót TER (francuski pociąg regionalny) i TGV (pociąg dużych prędkości), są regionalnymi TGV łączącymi względnie pobliskie miasta (w odległości 100-200 km) za pomocą dedykowanej linii dużych prędkości LGV Nord (Paryż- Lille-Calais). Do tej pory te pociągi działają tylko w regionie Nord-Pas-de-Calais.
W 2001 r. uruchomiono pierwsze trzy linie:
Lille Europe - Dunkierka (30 min): pierwsza połowa podróży odbywa się na LGV Nord do rozjazdu w pobliżu Hazebrouck, po którym pociąg jedzie z mniejszą prędkością na konwencjonalnej linii do Dunkierki.
Lille Europa - Calais Fréthun (30 min.) - Calais-Ville (35 min): Na północnym krańcu LGV Nord w Calais-Fréthun pociąg kontynuuje w kierunku stacji Calais-Ville. Na tej linii jeździ bardzo mało pociągów.
Lille Europa - Calais Fréthun (30 min.) - Boulogne-Ville (55 min) - Étaples-Le Touquet - Gare de Rang-du-Fliers: Do roku 2010 linia kończyła się w Boulogne. [1] Ta linia biegnie teraz do Rang-du-Fliers-Verton. Na północnym krańcu LGV Nord w Calais-Fréthun, pociąg kontynuuje konwencjonalną linią z mniejszą prędkością w kierunku Boulogne, Étaples i Rang. Pasażerowie jadący do Calais-Ville mogą również skorzystać z tej linii, transfer z Calais-Fréthun do Calais-Ville za pomocą regularnych pociągów TER lub autobusów dostępnych w ciągu 30 minut od odjazdu / przyjazdu każdego pociągu. Niektóre pociągi raczej mają swój koniec w Boulogne lub Étaples.
Czwarta linia, Lille Europe - Arras, została dodana w 2007 roku. Sukces tej linii doprowadził do dalszego wzrostu przepustowości.
Także miasta bretońskie: Rennes, Laval, Angers oraz Nantes są połączone liniami KDP z prędkością 200 km /h- do których dostosowano poprzez przebudowę zwykłe składy pociągów regionalnych. Inne francuskie systemy połaczeń regio z prędkośią 200 km/h to system Interloire oraz system "TER 200". System Interloire nad rzeką Loarą uruchomiono 25 września 1994 roku. Kursują 3 pary pociągów dziennie. System TER200 kursuje z prędkością 200 km na godzinę i aż 20 razy dziennie w każdym kierunku między Sztrasburgiem a Bazyleą.
Propozycja dla woj. świętokrzyskiego
Proponuję aby eksperymentalnie w regionie postawiono na szybkie połączenia typu TERGV. Wszystkie połączenia liniami zelektryfikowanymi - poza późnowieczornymi, kursowałyby w tym systemie. Konieczne jest wyposażenie taboru w ECTS i uruchomienie systemu ETCS poziomu co najmniej pierwszego.
Ruch regionalny dużych prędkości pędziłby 200 -250 km/h (wzorem systemu TER200 lub Interloire) na trasie:
1. 250 km/h na odcinku z Włoszczowej do Warszawy - zaś od Włoszczowej stawałby się pociągiem regio i obsługiwałby mniejsze stacje i przystanki przez Kielce do Krakowa, oraz
2. pędziłby 250 km/h na trasie z Włoszczowej do Warszawy, i już wolniej - od Włoszczowej p. Kielce i np. Chmielnik i Staszow ew. Sandomierz do Tarnobrzegu i Stalowej Woli- obsługując mniejsze stacje i przystanki.
Proponuje się połączenia regio
- do Łodzi p. Tomaszów Maz., Idzikowice, tak aby Łódź uzyskała alternatywne poł. z Kielcami i Ostrowcem Św.,
- do Warszawy dwoma trasami
1. trasa w wakacyjne weekendy, wzorem poprzednich edycji- Busko Zdrój przez Kielce i Włoszczowę do Warszawy
2. trasa 2: Warszawa- Kielce- Kraków p. Włoszczowę, Opoczno Pł., - potem przez Jedrzejow
Cel: poniesienie rentowności
1. aby przejąć lukratywny i rentowny dla przewoźnika potok pasażerski między Krakowem a Warszawą. Jest możliwe połączenie REGIO Krakow- Kielce- Warszawa z czasem przejazdu ok. 4 godz.- 4 godz. 20 minut, oferujące w tańszej taryfie przewozy regionalne na osi Krakow - Warszawa.
Jest to znaczny potok pasażerski który poprawi rentownosć połączeń regionalnych na terenie województwa, jednakże większość potoku byłaby w relacji Krakow - Warszawa. Celem reformy jest wyorzystanie tego potoku celem zapełnienia miejsc w składach pociągów regio na terenie woj. Swiętokrzyskiego. Większość składów byłaby przyspieszona, pomijałaby mniejsze stacje i pokonywała znaczne odcinki bez zatrzymań, by obsłużyć mniejsze przystanki tylko na jednym z odcinków, w ten sposób osiągając atrakcyjny czas przejazdu.
2. aby przy okazji region uzyskał bezpośrednie połączenia z pobliskimi dużymi miastami czy ze stolicami sąsiednich regionów. W tym celu UMWS i inne urzędy marszałkowskie zawarłyby stosowne porozumienia. Pociągi kursowałyby 3-4 razy dziennie w każdą stronę na każdej z kilku linii. Nabytoby tabor dostosowany do prędkości 200 km/h.
Do PR wysłałem pytania:
Czy PR mogą - np. na zamówienie samorządów, zapewnić połączenia typu "POCIĄGI REGIONALNE PO LINII CMK". Pytałem jakie są szanse wprowadzenia połączeń regionalnych po linii CMK:
- relacji Częstochowa- Radom p. Idzikowice, Drzewice, Przysuchę
- relacji Katowice- Radom p. Idzikowice, Drzewice, Przysuchę
- relacji Warszawa- Częstochowa, obsługujące też mniejsze stacje na linii do Koniecpola- fragmencie trasy Warszawa- Częstochowa?
(..)
- relacji Gliwice- Warszawa także obsługując mniejsze stacje na terenie GOP
- jakie parametry musiałby mieć tabor by połączenia były zdolne wykorzystać parametry linii CMK?
Oto odpowiedzi:
Panie Adamie,
pragnę zwrócić uwagę, że połączenia Kraków - Warszawa czy Gliwice - Warszawa mają charakter międzywojewódzki, w związku z czym ich organizatorem jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (nie samorządy). Resort transportu zleca obsługę takich tras PKP Intercity. Po Centralnej Magistrali Kolejowej mogą kursować także pociągi regionalne, ale zgodnie z regulaminem przydzielania tras pierwszeństwo przejazdu otrzymują pociągi szybsze. Pociągi wolniejsze muszą przepuszczać pociągi szybsze na stacjach pośrednich.
Przykładem pociągów REGIO kursujących przez CMK są pociągi relacji Kielce - Katowice, które zamawiają i finansują samorządy województw świętokrzyskiego i śląskiego. Trasa ta obsługiwana jest przez nas nowoczesnymi pociągami z rodziny Impuls. Jeszcze w tym roku, chcąc wykorzystać parametry techniczne tych pojazdów i linii kolejowej, planujemy podnieść maksymalną prędkość pociągów na tej trasie do 160 km/h.
Pozdrawiam,
Michał Stilger
Przewozy Regionalne
Biuro Zarządu
Wydział ds. Komunikacji i Public Relations
--
______________________________ ______________________________ ______________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra

Komentarze
Prześlij komentarz