Redakcja wnosiła o usługi kolei podmiejskiej na północy woj. małopolskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Departament Transportu Publicznego
31-156 Kraków
Dotyczy: Prośba o wprowadzenie połączenia aglomeracyjnego na północ województwa i negocjacje w sprawie adaptacji torowisk w Jaroszowcu
Szanowni Państwo,
Zwracam się z prośbą o rozważenie możliwości uruchomienia połączenia aglomeracyjnego Kolei Małopolskich na trasie Kraków Główny – Jaroszowiec Huta, obejmującego północne tereny województwa, gdzie obecnie brakuje bezpośrednich połączeń kolejowych do Krakowa.
Propozycja trasy
Trasa, którą proponuję, mogłaby przebiegać następująco:
- Kraków Główny,
- Słomniki Miasto,
- Miechów,
- Tunel (ze zmianą kierunku przy wykorzystaniu torów nr 4 i 4a, z ewentualnym dodaniem krawędzi peronowej),
- Charsznica,
- Wolbrom,
- Wolbrom Zachodni,
- Zarzecze,
- Jaroszowiec Olkuski,
- Jaroszowiec Huta (po adaptacji istniejącej bocznicy).
Wykorzystanie infrastruktury kolejowej w Jaroszowcu
Szczególnie istotne wydaje się wykorzystanie jednego z istniejących torowisk bocznicowych łączących dworzec Jaroszowiec Olkuski z ul. Leśną w centrum miejscowości Jaroszowiec. Bocznica ta, prowadząca do Huty Szkła Jaroszowiec, mogłaby zostać przystosowana do ruchu regionalnego, co znacznie zwiększyłoby dostępność transportową dla mieszkańców m. Klucze, Jaroszowiec i pracowników lokalnych zakładów.
Korzyści z wprowadzenia połączenia
Poprawa dostępności komunikacyjnej:
Północ województwa ma ograniczony dostęp do transportu publicznego, a mieszkańcy często są zmuszeni korzystać z samochodów. Wprowadzenie połączenia kolejowego umożliwiłoby szybki i ekologiczny dojazd do Krakowa i innych miejscowości.Wsparcie dla rozwoju lokalnego:
Przystanek w okolicy ul. Leśna przy Hucie Jaroszowiec mógłby stać się ważnym węzłem komunikacyjnym, wspierając rozwój przemysłowy i społeczny regionu.Ożywienie terenów północnych:
Lepsze połączenia mogą przyciągnąć inwestycje oraz poprawić jakość życia mieszkańców, dzięki czemu region stanie się bardziej atrakcyjny do zamieszkania.Zrównoważony transport:
Pociągi aglomeracyjne są ekologiczną alternatywą dla transportu samochodowego, co wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju województwa.
Prośba o działania
Proszę o:
- Podjęcie negocjacji z Huta Szkła Jaroszowiec w celu wykorzystania torowiska bocznicowego prowadzącego do ul. Leśnej,
- Analizę możliwości technicznych i finansowych dostosowania bocznicy do ruchu pasażerskiego,
- Rozważenie uruchomienia połączenia aglomeracyjnego na wskazanej trasie w ramach przyszłych planów rozwoju Kolei Małopolskich.
- Rozważenie przebudowy odcinka bocznicy przez Zalesie Golczowskie do Klucze- Osada dla pociągów regio i wydłużenie o 1000- 1500 metrów tego torowiska z budową przystanku Klucze Miasto przy komendzie policji lub ośrodku zdrowia. Jest możliwe aby dodać szynobus kursujący po torze niezelektryfikowanym w relacji Jaroszowiec Huta- dworzec PKP- Zalesie Golczowskie- Klucze Osada- (Klucze miasto). Obecnie koleje czeskie CD sprzedają używane motoriczki w cenie od 18 tys. PLN (100 000 koron).
Jestem przekonany, że takie połączenie przyniesie wymierne korzyści zarówno mieszkańcom regionu, jak i całemu województwu. Z góry dziękuję za rozważenie mojej propozycji i oczekuję na odpowiedź w tej sprawie.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Polishnews.pl
Kieleckaeu.blogspot.com
Dolina Zielona 24a Zielona Gora
Komentarze
Prześlij komentarz