Redakcja wnosiła o usługi kolei podmiejskiej na północy woj. małopolskiego


Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Departament Transportu Publicznego

31-156 Kraków

Dotyczy: Prośba o wprowadzenie połączenia aglomeracyjnego na północ województwa i negocjacje w sprawie adaptacji torowisk w Jaroszowcu

Szanowni Państwo,

Zwracam się z prośbą o rozważenie możliwości uruchomienia połączenia aglomeracyjnego Kolei Małopolskich na trasie Kraków Główny – Jaroszowiec Huta, obejmującego północne tereny województwa, gdzie obecnie brakuje bezpośrednich połączeń kolejowych do Krakowa.

Propozycja trasy

Trasa, którą proponuję, mogłaby przebiegać następująco:

  • Kraków Główny,
  • Słomniki Miasto,
  • Miechów,
  • Tunel (ze zmianą kierunku przy wykorzystaniu torów nr 4 i 4a, z ewentualnym dodaniem krawędzi peronowej),
  • Charsznica,
  • Wolbrom,
  • Wolbrom Zachodni,
  • Zarzecze,
  • Jaroszowiec Olkuski,
  • Jaroszowiec Huta (po adaptacji istniejącej bocznicy).

Wykorzystanie infrastruktury kolejowej w Jaroszowcu

Szczególnie istotne wydaje się wykorzystanie jednego z istniejących torowisk bocznicowych łączących dworzec Jaroszowiec Olkuski z ul. Leśną w centrum miejscowości Jaroszowiec. Bocznica ta, prowadząca do Huty Szkła Jaroszowiec, mogłaby zostać przystosowana do ruchu regionalnego, co znacznie zwiększyłoby dostępność transportową dla mieszkańców m. Klucze, Jaroszowiec i pracowników lokalnych zakładów.

Korzyści z wprowadzenia połączenia

  1. Poprawa dostępności komunikacyjnej:
    Północ województwa ma ograniczony dostęp do transportu publicznego, a mieszkańcy często są zmuszeni korzystać z samochodów. Wprowadzenie połączenia kolejowego umożliwiłoby szybki i ekologiczny dojazd do Krakowa i innych miejscowości.

  2. Wsparcie dla rozwoju lokalnego:
    Przystanek w okolicy ul. Leśna przy Hucie Jaroszowiec mógłby stać się ważnym węzłem komunikacyjnym, wspierając rozwój przemysłowy i społeczny regionu.

  3. Ożywienie terenów północnych:
    Lepsze połączenia mogą przyciągnąć inwestycje oraz poprawić jakość życia mieszkańców, dzięki czemu region stanie się bardziej atrakcyjny do zamieszkania.

  4. Zrównoważony transport:
    Pociągi aglomeracyjne są ekologiczną alternatywą dla transportu samochodowego, co wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju województwa.

Prośba o działania

Proszę o:

  1. Podjęcie negocjacji z Huta Szkła Jaroszowiec w celu wykorzystania torowiska bocznicowego prowadzącego do ul. Leśnej,
  2. Analizę możliwości technicznych i finansowych dostosowania bocznicy do ruchu pasażerskiego,
  3. Rozważenie uruchomienia połączenia aglomeracyjnego na wskazanej trasie w ramach przyszłych planów rozwoju Kolei Małopolskich.
  4. Rozważenie przebudowy odcinka bocznicy przez Zalesie Golczowskie do Klucze- Osada dla pociągów regio i wydłużenie o 1000- 1500 metrów tego torowiska z budową przystanku Klucze Miasto przy komendzie policji lub ośrodku zdrowia. Jest możliwe aby dodać szynobus kursujący po torze niezelektryfikowanym w relacji Jaroszowiec Huta- dworzec PKP- Zalesie Golczowskie- Klucze Osada- (Klucze miasto). Obecnie koleje czeskie CD sprzedają używane motoriczki w cenie od 18 tys. PLN (100 000 koron).

Jestem przekonany, że takie połączenie przyniesie wymierne korzyści zarówno mieszkańcom regionu, jak i całemu województwu. Z góry dziękuję za rozważenie mojej propozycji i oczekuję na odpowiedź w tej sprawie.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

Polishnews.pl

Kieleckaeu.blogspot.com

Dolina Zielona 24a Zielona Gora

Komentarze