Wystawy czasowe - odkryj sztukę w nowym wymiarze.
![]() EUROPEJSKIE DNI DZIEDZICTWA: Biskupie szlaki - relacje na temat biskupów krakowskich w prasie XVII-XVIII wieku, 15 września, godz. 12, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, pl. Zamkowy 1 Podczas tegorocznych Europejskich Dni Dziedzictwa w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich odbędzie się wykład pt. Biskupie szlaki – relacje na temat biskupów krakowskich w prasie XVII–XVIII wieku. Prasa w XVII i XVIII wieku dostarczała czytelnikom szeregu wiadomości na temat tego co dzieje się na świecie i w kraju, informowała o bieżącej polityce państwa czy zamieszczała ciekawostki towarzyskie z życia wyższych sfer, w tym z oficjalnych uroczystości. Wśród tych relacji nie mogło zabraknąć oczywiście doniesień o tak ważnych personach jak biskupi krakowscy. Podczas wykładu Artur Rakowski zapozna uczestników z informacjami dotyczącymi podróży biskupów krakowskich zamieszczonymi na łamach prasy w latach 1661–1788. Wstęp bezpłatny 15 września, niedziela, godz. 12, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, pl. Zamkowy 1 "POJĄĆ SZTUKĘ PAŃSKĄ TO SZTUKA": wystawa inspirowana dziełami Jacka Kaczmarskiego, 30 kwietnia - 29 września 2024, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, pl. Zamkowy 1 Zachęcamy do obejrzenia wystawy Pojąć sztukę pańską to sztuka przed jej zakończeniem. Wystawa Pojąć sztukę pańską to sztuka inspirowana jest dziełami znakomitego polskiego poety i pieśniarza Jacka Kaczmarskiego. W bogatej i różnorodnej twórczości artysta wielokrotnie nawiązywał do obrazów mistrzów różnych epok. Wybierając te, które współgrały z jego wrażliwością, tworzył ekfrazy bądź teksty, dla których obraz był szeroko pojętą inspiracją. Chętnie sięgał zarówno po dzieła odnoszące się do uniwersalnych i ponadczasowych wartości obrazowanych za pomocą bogatego wachlarza ikonograficznych i ikonologicznych odniesień, jak i te ilustrujące lub komentujące wydarzenia historyczne. Ekspozycja, której czas zbiega się z 20. rocznicą śmierci przedwcześnie zmarłego poety, obrazuje analogie między jego twórczością a sztukami plastycznymi. Jest też próbą zilustrowania tego, jak zakorzenione w kulturze europejskiej tematy odnoszą się do prawd uniwersalnych i jak żywy, nabierający nowych znaczeń i form wyrazu, jest stanowiący wspólne dziedzictwo język metafor, alegorii i symboli. Zaprezentowane są zatem dzieła będące bezpośrednią inspiracją dla tekstów, jak i te, które podejmują te same, ważne z punktu widzenia kulturowego, historycznego czy filozoficznego tematy, wreszcie wizerunki postaci, których psychologicznie pogłębione „muzyczne portrety” możemy odnaleźć w twórczości Kaczmarskiego. Każdemu z prezentowanych na wystawie dzieł (bądź w niektórych przypadkach grupie) towarzyszą teksty Kaczmarskiego, jest też możliwość wysłuchania odnoszącej się do nich piosenki. Założeniem kuratorskim jest zobrazowanie bogactwa dorobku wybitnego poety, jego niebywałej wręcz erudycji, wnikliwej analizy faktów, postaw, ludzkiej kondycji, twórczego dialogu z archetypami świata mitów i Biblii, literaturą, historią, ze sztuką. Złożoność i bogactwo kreowanego przez Kaczmarskiego świata podkreśla już sam tytuł wystawy, zaczerpnięty z jednej z jego piosenek. Wystawę wzbogaca ekspozycja poświęcona samej postaci Jacka Kaczmarskiego. Na tę część składają się będą wybrane obrazy jego rodziców – Anny Trojanowskiej-Kaczmarskiej i Janusza Kaczmarskiego, pamiątki (m.in. szkice, notatki) oraz materiał archiwalny i video: fragmenty wywiadów oraz koncertów.
Kurator: Joanna Kaczmarczyk Koordynator: dr Agnieszka Kowalska-Lasek
Mecenas Muzeum Narodowego w Kielcach PGE Polska Grupa Energetyczna
Sponsor wystawy Pojąć sztukę pańską to sztuka Industria Świętokrzyska Grupa Przemysłowa
BOGOWIE I LUDZIE. Rok obrzędowy w litewskiej sztuce ludowej. Ze zbiorów Narodowego Muzeum Sztuki im. M.K. Čiurlionisa w Kownie, 16 maja - 20 października 2024, Muzeum Dialogu Kultur, Kamienica pod Trzema Herbami, ul. Rynek 3 Wystawa Bogowie i ludzie. Rok obrzędowy w litewskiej sztuce ludowej prezentuje rzeźby świątków przyporządkowanych odpowiednim dniom w kalendarzu, stare fotografie ukazujące codzienną pracę mieszkańców wsi i litewskie zwyczaje wsparte archaicznymi pieśniami obrzędowymi i fragmentami poematu K. Donelaitisa. Cykliczność zmian zachodzących w przyrodzie oraz ich nierozerwalny związek z losem człowieka wpłynęły na specyficzne postrzeganie czasu w kulturze ludowej. Rok dzielił się na pory, w których rytm prac rolniczych dyktowała przyroda, a odpoczynek związany był z celebracją świąt. Wystawa złożona jest z dwóch warstw narracyjnych. Jedną stanowią rzeźby świątków przyporządkowanych odpowiednim dniom w kalendarzu. Święci Ci pełnili funkcję opiekunów chłopskiego losu, wyznaczali rytm życia, pracy i odpoczynku. Rzeźby prezentowane na ekspozycji pochodzą z ludowych kapliczek najczęściej zwieńczonych bogato dekorowanymi krzyżami, będących charakterystycznym elementem litewskiego krajobrazu. Druga warstwa narracyjna, ukazana poprzez stare fotografie, odnosi się do codziennej ciężkiej pracy mieszkańców wsi, jak również zwyczajów i świąt celebrowanych na Litwie. W tej części zaprezentowane są także nagrania archaicznych litewskich pieśni obrzędowych. Całość uzupełniają fragmenty poematu Krystiana Donelaitisa pt. Rok. Obrazy z życia chłopów z XVIII wieku Kuratorzy: Joanna Kwiecień (MNKi), Vilma Kilinskiene (Muzeum Narodowe Sztuki im. M.K. Čiurlionisa) Koordynator: dr Artur Ptak Aranżacja: dr Artur Ptak POZA RAMAMI. Literackie inspiracje w grafice. François Villon Wielki i Mały testament, 13 lutego - 30 listopada 2024, Muzeum Stefana Żeromskiego, ul. Jana Pawła II 5 Wystawa Poza ramami. Literackie inspiracje w grafice. François Villon Wielki i Mały testament dzięki grafikom Stefana Mrożewskiego przybliża zarówno twórczość, jak i postać samego autora. Ukazuje wzajemne przenikanie się sfer sacrum i profanum w średniowiecznej codzienności. Jak wyglądało życie codzienne w późnośredniowiecznym mieście? Z jakimi problemami zmagali się jego mieszkańcy, szczególnie ci z nizin społecznych? Jak wyglądała ich rzeczywistość? W barwny, ale i dosadny sposób odpowiada na te pytania François Villon, opisując w Wielkim i Małym testamencie obyczajowość epoki, sposób życia i zainteresowania mieszkańców stolicy Francji. Villon był dzieckiem Paryża. Tam się urodził, wychowywał i zdobył wykształcenie. Tam też grzeszył i tworzył swoje dzieła. Tam wykreował własną postać – artysty i wyrzutka o burzliwym życiorysie, wrażliwego obserwatora świata i skruszonego grzesznika. Kurator: Paulina Bies Koordynator: Magdalena Del
Newsletter jest bezpłatną usługą Muzeum Narodowego w Kielcach. Twój adres email jest wykorzystany wyłącznie w ramach niniejszego serwisu i nie zostanie udostępniony osobom lub podmiotom trzecim. Subskrypcja newslettera jest bezpłatna, niezobowiązująca i w każdej chwili może zostać zakończona. |
Komentarze
Prześlij komentarz