Rada Miasta o tramwajach w Kielcach

 Uzasadnienie według 

  1. Uchwały nr III/65/2024 Rady Miasta Kielce z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie rozpatrzenia wniosku.

W dniu 28 maja 2024 do Rady Miasta Kielce wpłynął wniosek pana Adama Fularza w sprawie dokończenia przerwanych prac nad budową sieci tramwaju. 29 maja 2024 roku Przewodniczący Rady Miasta skierował wniosek do rozpatrzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W myśl art. 241 k.p.a. przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Zgodnie z art. 242§ l k.p.a. wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Do właściwości organu stanowiącego gminy należy podejmowanie uchwał w przedmiocie strategii rozwoju gminy, której elementem są główne korytarze i elementy sieci transportowych (art. lOe ust.3 i art. lOf ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, t.j. Dz.U. z 2024 r. póz. 609 ze zm.). Wobec powyższego Rada Miasta w Kielcach uznała się za organ właściwy do rozpatrzenia niniejszego wniosku. Komisja na posiedzeniu w dniu 3 czerwca 2024 roku zapoznała się z wnioskiem i wystosowała do Prezydenta Miasta Kielce stanowisko w przedmiocie udzielenia informacji w sprawie. Jednocześnie na wniosek Komisji, w dniu 3 czerwca 2024 roku Przewodniczący Rady Miasta Kielce pisemnie poinformował wnioskującego o nowym terminie rozpatrzenia wniosku, który został określony na dzień 4 lipca 2024 roku. 

Odpowiedź na stanowisko wpłynęła do Rady Miasta Kielce w dniu 14 czerwca 2024 roku, a Komisja zapoznała się z nim na posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2024 roku. Rada Miasta Kielce podziela ocenę zawartą w odpowiedzi na stanowisko. Aktualnie obowiązujące dokumenty strategiczne dla Kielc dotyczące kwestii transportu zbiorowego, tj. Strategia Rozwoju Miasta Kielce 2030+ w kierunku Smart City, Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Kielc i Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP KOF) oraz Strategia Rozwoju Ponadlokalnego Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego 2030+, zakładają funkcjonowanie komunikacji miejskiej w oparciu o komunikację autobusową. Dokumenty te nie wykluczają możliwości wprowadzenia w przyszłości innej formy komunikacji zbiorowej, jednakże na obecnym etapie brak jest analiz w tym zakresie. Ich opracowanie, zgodnie z deklaracją Prezydenta Miasta Kielce, możliwe będzie na etapie aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Kielc i Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP KOF). 

Jak wskazał Prezydent, jednym z działań wpisanych do SUMP jest działanie obejmujące stworzenie kompleksowego opracowania dotyczącego funkcjonowania wszystkich podsystemów transportowych w KOF, wraz z kompleksową analizą stanu istniejącego i badaniami ruchu. Analiza dotycząca wprowadzenia komunikacji zbiorowej opartej o tramwaje mogłaby być elementem takiego opracowania. Dopiero po jej uzyskaniu możliwe byłoby dokonywanie zmian w wyżej wymienionych obowiązujących dokumentach. Nadto zapowiadane w piśmie Prezydenta Miasta Kielce przeprowadzenie analiz dotyczących wprowadzenia komunikacji tramwajowej podczas aktualizacji obowiązującego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Kielc i Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP KOF) świadczy o tym, że prace nad budową linii tramwajowej w Kielcach nie zostały definitywnie porzucone, a ich realizacja zależeć będzie od uzyskanych w przyszłości analiz. Z uwagi na powyższe aktualnie brak jest możliwości uwzględnienia wniosku w przedmiocie dokończenia przerwanych prac nad budową sieci tramwaju. Natomiast po otrzymaniu analiz nie jest wykluczone wprowadzenie tej formy komunikacji w przyszłości w związku z aktualizacją Strategii Rozwoju Miasta

Komentarze