Poprawa Dostępności Transportowej na Linii (Kielce)- Ostrowiec- Sandomierz: Apel Wydawcy

Poprawa Dostępności Transportowej na Linii Ostrowiec-Sandomierz: Apel Wydawcy

Adam Fularz, lokalny aktywista i entuzjasta transportu zbiorowego, zwraca uwagę na niedostatki w infrastrukturze transportowej na linii kolejowej łączącej Ostrowiec z Sandomierzem. W swoim niedawnym liście do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego (UMWS) podkreślił problemy, z jakimi borykają się podróżni próbujący dotrzeć transportem zbiorowym do Sandomierza, malowniczego miasta znacznego z turystycznego i kulturowego punktu widzenia.

Podczas swojej niedzielnej podróży pociągiem z Warszawy do Sandomierza, Fularz zauważył, że pociąg składający się z zaledwie dwóch wagonów był niemal pusty. Co więcej, pociąg ominął potencjalnie ważne przystanki, takie jak Ćmielów czy Dwikozy, nie oferując zatrzymań w miejscowościach, które mogłyby przyciągnąć więcej pasażerów. Zamiast tego, pociąg zrobił dłuższy postój w Jakubowicach, miejscu o ograniczonym zapotrzebowaniu na transport, gdzie dodatkowo brakowało połączenia autobusowego do centrum pobliskiego miasta Ożarów.

Fularz apeluje do UMWS o podjęcie negocjacji z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PLK) w celu poprawy dostępności i atrakcyjności podróży na tej linii. Jego propozycje obejmują przygotowanie istniejących stacji kolejowych - Dwikozy, Ćmielów, Bidziny (z propozycją zmiany nazwy przystanku z "Jasice"), Bodzechów, Brzustowa, Opatowiec, Drygulec - do obsługi pociągów regionalnych i osobowych w sezonie letnim. Obejmowałoby to między innymi prace porządkowe na peronach i montaż nowych tablic z nazwami stacji.

Dodatkowo, Fularz proponuje wyznaczenie nowych przystanków w strategicznych lokalizacjach, takich jak Ćmielów Rynek i Ostrowiec Świętokrzyski Denków, aby jeszcze bardziej ułatwić dostęp do popularnych destynacji turystycznych i usprawnić lokalną komunikację. Apeluje także o zmianę nazwy przystanku przy Wiśle z "Metan" na "Góry Pieprzowe", co nie tylko poprawiłoby jego identyfikowalność, ale również dostosowało przystanek do obsługi pociągów regionalnych, zachęcając do zwiedzania lokalnych atrakcji przyrodniczych.

Inicjatywa Fularza stanowi ważny głos w dyskusji o rozwijaniu infrastruktury transportowej w regionie, podkreślając potrzebę dostosowania oferty transportowej do aktualnych potrzeb mieszkańców i turystów. Czy jego apel spotka się z pozytywnym odzewem ze strony odpowiednich władz, pozostaje kluczowym pytaniem dla przyszłości transportu regionalnego na linii Ostrowiec-Sandomierz.

Sezon letni 2024

Wniosek redakcji na sezon wiosna-lato 2024 dotyczy kluczowej kwestii, jaką jest optymalizacja rozkładu jazdy pociągów regionalnych do Sandomierza. Z uwagi na zwiększone zainteresowanie podróżami w okresie letnim, a także w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i poszukiwania alternatywnych form transportu dla samochodów osobowych, istnieje pilna potrzeba przemyślenia i poprawy obecnej oferty połączeń kolejowych.

Fot. Pociąg kolejowo-tramwajowy typu Regio- Tram mógłby wjechać z torów PKP na ulice Sandomierza (mat. producenta)


Analiza dostępnych danych oraz uwag mieszkańców i turystów wskazuje na kilka kluczowych aspektów wymagających uwagi:

  1. Rozkład jazdy: Obecny rozkład jazdy, w którym nie ma żadnego połączenia już w marcu gdy jest już cieplej i turyści chcą już zwiedzać, nie wydaje się efektywnie wykorzystywać potencjału przewozowego. Wskazane jest zatem przeprowadzenie analizy i ewentualna korekta godzin kursowania pociągów w sezonie letnim, tak aby rozłożyć je równomierniej w ciągu dnia, co może przyczynić się do lepszego rozkładu pasażerów i zwiększenia ogólnej dostępności transportu regionalnego.

  2. Zwiększenie liczby połączeń: Szczególnie w okresie wakacyjnym, kiedy to zainteresowanie turystyczne regionem Sandomierza wzrasta, rozważenie zwiększenia liczby połączeń może przynieść korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Dodatkowe połączenia weekendowe mogłyby usprawnić dostęp do regionu, wspierając lokalną gospodarkę i promując zrównoważony rozwój.

  3. Zmiana nazwy przystanku: Propozycja zmiany nazwy przystanku kolejowego z "Metan" na "Góry Pieprzowe" wydaje się uzasadniona z perspektywy turystycznej. Takie działanie może przyczynić się do lepszej identyfikacji i promocji lokalnych atrakcji przyrodniczych, ułatwiając dostęp do rezerwatu przyrody oraz zwiększając atrakcyjność regionu w oczach odwiedzających.

Podsumowując, redakcja podkreśla potrzebę aktywnego dialogu między mieszkańcami, turystami, a władzami odpowiedzialnymi za planowanie transportu regionalnego. Tylko przez współpracę i rozważenie uwag zainteresowanych stron można osiągnąć zadowalające rezultaty, które sprawią, że transport kolejowy stanie się bardziej atrakcyjny i dostępny, a region Sandomierza jeszcze bardziej otwarty dla odwiedzających.

opr. SzI dla Kielecka.pl

Komentarze

Popularne posty