Analiza Odpowiedzi Władz na Wnioski w Sprawie Infrastruktury Kolejowej

 

Rys. PROPOZYCJA TRASY KOLEI AGLOMERACYJNEJ W KIELCACH


Analiza Odpowiedzi Władz na Wnioski w Sprawie Infrastruktury Kolejowej

W świetle rosnącego zainteresowania mieszkańców i redakcji Wieczorna.pl, kierowanej przez Pana Adama Fularza, w zakresie rozbudowy oraz modernizacji infrastruktury kolejowej w Województwie Świętokrzyskim, odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego stanowi istotne źródło informacji na temat obecnego stanu oraz planów dotyczących przyszłości transportu zbiorowego w regionie.

  1. Kielce-Kajetanów - Odrzucenie Propozycji: W odpowiedzi na propozycję uruchomienia kolei podmiejskiej na trasie Kielce-Kajetanów, Urząd Marszałkowski podkreśla brak wniosków od mieszkańców i samorządów lokalnych, co w ich ocenie nie uzasadnia wykorzystania niezelektryfikowanej bocznicy kolejowej dla celów transportu podmiejskiego. Decyzja ta podnosi kwestię komunikacji między mieszkańcami a władzami oraz potrzeby lepszego diagnozowania potrzeb komunikacyjnych społeczności lokalnych.

  2. Linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn.: Informacja o oddaniu do użytku linii kolejowej nr 582 stanowi zamknięcie dyskusji na temat ewentualnych zmian w zakresie projektu. Tutaj, odpowiedź władz zamyka drzwi dla dalszych dyskusji, jednocześnie podkreślając, że proces planowania infrastruktury wymaga wcześniejszego i bardziej aktywnego udziału interesariuszy.

  3. Odtworzenie połączenia do Jaworzni Fabrycznej: Odpowiedź władz przekierowuje odpowiedzialność za budowę nowej infrastruktury kolejowej na spółkę PKP PLK S.A., podkreślając brak lokalnego zapotrzebowania na takie połączenie. Ten punkt podnosi ważne pytanie o rolę samorządów w inicjowaniu oraz wspieraniu projektów infrastrukturalnych, które mogłyby wpłynąć na rozwój regionalny.

  4. Linia kolejowa nr 64 - Brak planów uruchomienia przewozów: Ostateczna decyzja o nieplanowaniu uruchomienia wojewódzkich przewozów kolejowych na linii nr 64 pokazuje ograniczenia w zakresie dostępnych zasobów oraz priorytetów rozwojowych samorządu. W kontekście tej decyzji ważne jest zwrócenie uwagi na dynamicznie zmieniające się potrzeby mieszkańców oraz potencjalne korzyści płynące z rozbudowy i modernizacji lokalnej infrastruktury transportowej.

W odpowiedzi na przedstawione przez władze stanowiska, kluczowe staje się zachęcenie do dialogu i współpracy między mieszkańcami, samorządami lokalnymi, a zarządcami infrastruktury kolejowej. Działania takie mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb transportowych mieszkańców oraz efektywniejszego planowania projektów infrastrukturalnych w przyszłości. Zachowanie otwartości na zmiany i dostosowanie oferty transportowej do aktualnych i przyszłych wymagań użytkowników powinno stać się priorytetem dla wszystkich stron zaangażowanych w rozwój transportu zbiorowego w regionie.

opr. SzI

Fragment odpowiedzi: "1. Wiadomość z dnia 6 marca 2023 r. w sprawie uruchomienia kolei podmiejskiej na

trasie Kielce-Kajetanów Do Samorządu Województwa Świętokrzyskiego nie wpływały żadne wnioski mieszkańców oraz samorządów lokalnych wskazujące na potrzebę uruchomienia połączenia kolejowego do Kajetanowa, co sprawia że Województwo Świętokrzyskie na dzień dzisiejszy nie widzi zasadności wykorzystania niezelektryfikowanej prywatnej bocznicy kolejowej łączącej kopalnię Wiśniówka koło Kielc z linią kolejową nr 8 w Zagnańsku do uruchomienia kolei podmiejskiej na trasie Kielce-Kajetanów oraz budowy infrastruktury przystankowej w jej ciągu. 2. Wiadomość z dnia 6 marca 2023 r. w sprawie zmiany projektu dot. budowy linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. Linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. została oddana do eksploatacji dnia 11 grudnia 2022 r., co sprawia że nie ma możliwości ingerencji w zakres prac związanych z realizacją omawianego przedsięwzięcia. 3. Wiadomość z dnia 7 marca 2023 r. w sprawie odtworzenia połączenia kolejowego do Jaworzni Fabrycznej Podmiotem odpowiedzialnym za budowę nowej infrastruktury kolejowej jest spółka PKP PLK S.A. i to do niej powinny być kierowane wnioski w przedmiotowej sprawie. Jednocześnie podobnie jak zostało to przedstawione w pkt 1 pragnę wskazać, że do Samorządu Województwa Świętokrzyskiego nie wpływały żadne wnioski mieszkańców oraz samorządów lokalnych dotyczące potrzeby odtworzenia omawianego połączenia kolejowego, co sprawia że Województwo Świętokrzyskie na dzień dzisiejszy nie widzi zasadności budowy linii kolejowej do Jaworzni Fabrycznej oraz organizacji przewozów we wskazanej relacji. 4. Wiadomość z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie zmiany Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego w zakresie uruchomienia wojewódzkich przewozów kolejowych na linii kolejowej nr 64 Samorząd Województwa Świętokrzyskiego podtrzymuje swoje stanowiska wyrażone dnia 18 listopada oraz 18 grudnia 2020 r. drogą mailową w przedmiotowej sprawie. Na dzień dzisiejszy nie planuje się uruchomienia wojewódzkich przewozów na linii kolejowej nr 64, a tym samym dokonywania zmiany zapisów „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego” w omawianym wyżej zakresie. Ponadto pragnę wskazać, że uchwałą nr 132/2022 Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2022 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania planu realizacji Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 za rok 2021 została podjęta decyzja o przesunięciu modernizacji przystanku kolejowego Szczekociny z listy podstawowej na rezerwową, co sprawia że termin realizacji przedmiotowej modernizacji znacząco oddalił się w czasie."

Komentarze

Popularne posty