Niedziela w Muzeum: Zawisza Czarny z Garbowa herbu Sulima - wzór średniowiecznego rycerza!

Niedziela w Muzeum: Zawisza Czarny z Garbowa herbu Sulima - wzór średniowiecznego rycerza, 5 czerwca 2022, godz. 12.00, Pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku

Najsłynniejszy polski rycerz Zawisza Czarny uchodzi w historiografii – i to nie tylko rodzimej – za wzorowego przedstawiciela swego stanu. Jego legenda, kultywowana przez największych polskich kronikarzy, sprawiła, że pozytywnie zapisał się w annałach historii, a do języka potocznego weszło wymowne powiedzenie „polegać jak na Zawiszy”. Czy słusznie przypisuje mu się wszystkie zasługi, zawsze zgodne z rycerskim kodeksem honorowym? A może w biografii dziedzica Garbowa były momenty, którymi nie warto się chwalić? Z czego wynikała jego wierna służba królowi węgierskiemu, Zygmuntowi Luksemburskiemu, sojusznikowi Krzyżaków? Analizując ciekawą biografię Zawiszy Czarnego, odpowiemy na te i inne pytania podczas kolejnego spotkania z cyklu Niedziela w Muzeum, które odbędzie się 5 czerwca o godzinie 12.00 w Pałacyku Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Spotkanie poprowadzi Łukasz Wojtczak. 

Niedziela, 5 czerwca 2022, godz. 12.00, Pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku

Zapowiedź wystawy: Władysław Hasior. Poetyckość rzeczy, 14 czerwca 2022, godz. 18.00, Muzeum Dialogu Kultur

Władysław Hasior był przede wszystkim rzeźbiarzem, ale wiele z jego prac wymyka się wyłącznie tej jednej klasyfikacji. Działał na pograniczu gatunków sztuki – w indywidualny sposób łączył rzeźbę z malarstwem, inspirował się architekturą, włączał w swoje prace elementy rzemiosła artystycznego. Przede wszystkim jednak tworzył asamblaże, czyli przestrzenne kompozycje, zestawiając przedmioty codziennego użytku z materiałami artystycznymi.

Hasior uważał, że przedmioty mogą sugerować w metaforyczny sposób treści, być nosicielami znaczeń: „Każdy przedmiot ma swoją otoczkę poetycką, którą dostrzegają ci ludzie, którzy mają wyobraźnię” (Polskie Radio, 26.02.1995). Jego prace są często wykonane z niepotrzebnych już elementów: kawałków złomu, odpadów, ale ich zdegradowany charakter łączy się jednak z powagą i teatralną symboliką przekazu. To wprowadziło do polskiej sztuki nieznany wcześniej, nowy język. Na odbiorcę oddziałuje to w sposób całościowy, prowokując do „treningu wyobraźni”, dyskusji i refleksji. Według Hasiora to nie wartości estetyczne czy warsztatowa dokładność są najistotniejsze w tworzeniu sztuki, ale obiekt, który staje się dialogiem pomiędzy komunikatem twórcy a wyobraźnią odbiorcy. Dzięki niemu można uaktywniać „swój prywatny kapitał poezji”. Hasior tłumaczył: „Używam materiałów, które znaczą, podszeptują. […] To, że używam do moich rzeźb mydła czy chleba, nie jest demonstracją zuchwałości, lecz fachowo uzasadnioną potrzebą”.

Sztuka Hasiora jest silnie zakorzeniona w tradycjach ludowych. Jego komentarze były jednak podszyte ironią, krytyką ślepego przywiązania do uzewnętrznionej religijności. Kpił ze śmietnika jarmarcznych dewocjonaliów, obnażając ich prowincjonalną kiczowatość. Ich masowy, odpadkowy wręcz charakter, przeciwstawiany podniosłej tematyce, w twórczości Hasiora wyrasta niemal do rangi totemu-symbolu o sakralnym charakterze. Przedstawienia były przesadne, wręcz karykaturalne, pompatyczne, ale i prowokujące. Za pomocą szokującego medium mówił o sprawach fundamentalnych dla każdego z nas, prowadząc nieustanny dialog z polską rzeczywistością.

Władysława Hasiora można określić jako artystę pogranicza: balansował bowiem na styku różnorodnych dziedzin sztuki i równoważył tradycję ze współczesnością. Poruszał tematykę sacrum, ale przez pryzmat przedmiotów codziennego użytku, zestawiał prowincjonalne wyroby podhalańskiej sztuki ludowej z podpatrzonymi podczas wyprawy po Europie Zachodniej nowymi trendami pop-artu, krytykował kicz i patos, nie trzymając się od nich z daleka. Te kontrasty czynią go więc artystą dialogicznym. 


Kurator: dr Artur Ptak

Koordynator: Norbert Dulemba

Czas trwania wystawy: 14 czerwca – 18 września 2022

Muzeum Dialogu Kultur

Facebook Muzeum Narodowego w Kielcach Zostań naszym fanem na Facebooku!
mnki.pl

Newsletter jest bezpłatną usługą Muzeum Narodowego w Kielcach. Twój adres email jest wykorzystany wyłącznie w ramach niniejszego serwisu i nie zostanie udostępniony osobom lub podmiotom trzecim. Subskrypcja newslettera jest bezpłatna, niezobowiązująca i w każdej chwili może zostać zakończona.
Aby zrezygnować z subskrypcji newslettera, kliknij tutaj.

Komentarze

Popularne posty