Kielce: Aktualności Mnki

Otrzymałem:
Od: Rzecznik Muzeum Narodowe w Kielcech
Date: wt., 7 cze 2022 o 11:36
Subject: Aktualności Mnki

Szanowni Państwo
Przesyłam informacje o aktualnych wydarzeniach w Muzeum Narodowym w Kielcach .
Z poważaniem 
Urszula Kinder 

Zapraszam serdecznie .

Wernisaż wystawy: Władysław Hasior. Poetyckość rzeczy, 14 czerwca
2022 r., godz. 18.00, Muzeum Dialogu Kultur

 

Władysław Hasior był przede wszystkim rzeźbiarzem, ale wiele z jego prac wymyka się wyłącznie tej jednej klasyfikacji. Działał na pograniczu gatunków sztuki – w indywidualny sposób łączył rzeźbę z malarstwem, inspirował się architekturą, włączał w swoje prace elementy rzemiosła artystycznego. Przede wszystkim jednak tworzył asamblaże, czyli przestrzenne kompozycje symboliczne, zestawiając przedmioty codziennego użytku z typowym materiałem artystycznym.

Wykorzystując elementy codziennego użytku jako tworzywo artystyczne, Hasior przywracał i nadawał im dodatkowe znaczenia: „Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone dają aforyzm". Uważał, że przedmioty mogą sugerować w metaforyczny sposób treści, być nosicielami znaczeń: „Każdy przedmiot ma swoją otoczkę poetycką, którą dostrzegają ci ludzie, którzy mają wyobraźnię" (Polskie Radio, 26.02.1995). Jego prace są często wykonane z niepotrzebnych już elementów: kawałków złomu, odpadów, zepsutych przedmiotów, ale ich zdegradowany charakter łączy się jednak z powagą i teatralną symboliką przekazu. To wprowadziło do polskiej sztuki nieznany wcześniej, nowy język. Na odbiorcę oddziałuje to w sposób całościowy, prowokując do „treningu wyobraźni", dyskusji i refleksji. Według Hasiora to nie wartości estetyczne czy warsztatowa dokładność są najistotniejsze w tworzeniu sztuki, ale obiekt, który staje się dialogiem pomiędzy komunikatem twórcy a wyobraźnią odbiorcy. Dzięki niemu można uaktywniać „swój prywatny kapitał poezji". Hasior tłumaczył: „Używam materiałów, które znaczą, podszeptują. […] To, że używam do moich rzeźb mydła czy chleba, nie jest demonstracją zuchwałości, lecz fachowo uzasadnioną potrzebą".

Sztuka Hasiora jest silnie zakorzeniona w tradycjach ludowych, a w szczególności w ludowej religijności. Jego komentarze były jednak podszyte ironią, krytyką ślepego, nadmiernego przywiązania do uzewnętrznionej religijności. Kpił ze śmietnika jarmarcznych dewocjonaliów, obnażając ich prowincjonalną kiczowatość. Ich masowy, odpadkowy wręcz charakter, przeciwstawiany z podniosłą tematyką, w twórczości Hasiora wyrasta niemal do rangi totemu-symbolu o sakralnym charakterze. Przedstawienia były przesadne, wręcz karykaturalne, pompatyczne, ale i prowokujące. Za pomocą szokującego medium mówił o sprawach fundamentalnych dla każdego z nas, prowadząc nieustanny dialog z polską rzeczywistością.

Władysława Hasiora można również określić jako artystę pogranicza: balansował bowiem na styku różnorodnych dziedzin sztuki i równoważył tradycję ze współczesnością. Poruszał tematykę sacrum, ale przez pryzmat przedmiotów codziennego użytku, zestawiał prowincjonalne wyroby podhalańskiej sztuki ludowej z podpatrzonymi podczas wyprawy po Europie Zachodniej nowymi trendami pop-artu, krytykował kicz i patos, nie trzymając się od nich z daleka. Te kontrasty czynią go więc artystą dialogicznym. 


Kurator: dr Artur Ptak

Koordynator: Norbert Dulemba

Czas trwania wystawy: 14 czerwca 2022 – 18 września 2022

Muzeum Dialogu Kultur

 

Europejskie Dni Archeologii, 17-19 czerwca 2022 r., Muzeum Dialogu Kultur

 

W dniach 17, 18, 19 czerwca 2022 r. w Muzeum Dialogu Kultur odbędą się Europejskie Dni Archeologii podczas których m.in. będzie można zwiedzić wystawę archeologiczną Pradzieje i wczesne średniowiecze Ponidzia i Wiślicy z przewodnikiem.

 

Program: 

Pradzieje i wczesne średniowiecze Ponidzia i Wiślicy - bezpłatne zwiedzanie wystawy stałej

17 czerwca 2022, godzina 8:00–16:00 

19 czerwca 2022, godzina 10:00–18:00 

Wystawa to ekscytująca podróż ukazująca najdawniejsze dzieje Wiślicy i Ponidzia. Prezentowane zabytki datowane od epoki kamienia po wczesne średniowiecze są źródłem wiedzy o dawnych kulturach i ludach, które zamieszkiwały te tereny.

Ekspozycję będzie można zwiedzać bezpłatnie w piątek (17.06) i w niedzielę (19.06).
W piątek o 10:00 i 12:00 zaplanowano zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Konieczna

wcześniejsza rezerwacja pod numerem 41 344 60 96 wew. 302 lub 307. Liczba miejsc ograniczona.

 

Zajęcia edukacyjne:

17 czerwca 2022, godzina 10:00–14:00 

Tajemnica skarbu z Czerniejewa – warsztaty edukacyjne

Zapraszamy na warsztaty edukacyjne, podczas których poznamy tajemnicę średniowiecznego skarbu z Czerniejewa. Monety i biżuteria zakopane w glinianym garnku zostały odnalezione w 1943 roku. Na naszych zajęciach przyjrzymy się ornamentyce zdobiącej zabytki i inspirując się nimi, wykonamy zawieszkę lub naczynie gliniane.

 

Wiślicka płyta orantów – zajęcia edukacyjne

Dla wszystkich osób, które z niecierpliwością czekają na ponowne otwarcie Muzeum Archeologicznego w Wiślicy, oddziału Muzeum Narodowego w Kielcach, proponujemy zajęcia na temat jednego z najważniejszych średniowiecznych zabytków naszego rejonu – płyty orantów. Uczestnicy wykonają z gliny plakietę będącą pomniejszoną repliką zabytku.


Zajęcia przeznaczone są dla dzieci.
Zapisy grup zorganizowanych i osób indywidualnych pod numerem telefonu 660 957 875
Czas i miejsce: Piątek (17.06) między godziną 10:00 a 14:00
Czas trwania zajęć ok. 60 minut
 
Muzeum Dialogu Kultur, oddział Muzeum Narodowego w Kielcach
Rynek 3, 25-303 Kielce

 

--


---------------------------------------------------------------------------------

logo.gif
Rzecznik
Urszula Kinder
Muzeum Narodowe w Kielcach
tel. kom.
664457684
-------------------------------------------
pl. Zamkowy 1, 25-010 Kielce
tel./+48/41 344-40-14 wew. 237
fax /+48/41 344-82-61
Nip: 959-09-67-511
Regon: 291170713(...)

Komentarze

Popularne posty