Kolejne spotkanie z cyklu Czwartki z Dialogiem już jutro!

Czwartki z Dialogiem: Wychować czytelnika! (Nie)bezpieczeństwo kulturowe Polski w narracji wybranych periodyków, 13 stycznia 2022, godz. 17.00, Muzeum Dialogu Kultur

Refleksyjnemu i gotowemu do aktywności na rzecz innych człowiekowi nie jest łatwo odnaleźć się w aktualnej sytuacji społeczno-politycznej dotyczącej migracji i uchodźstwa. Obawiać się „Obcego” czy nie? Otwierać się przed nim czy zamykać? Przyjąć potrzebujących pomocy u siebie (m.in. określone przez poprzedni polski rząd „kwoty” uchodźców) czy pomagać im na odległość? Ulegać atmosferze wytwarzanej przez „zarządzającym lękiem” albo „chłodzić” ich opinie?

Czy można znaleźć proste odpowiedzi na te i podobne pytania? Jakie one będą? To zależy od źródła poszukiwań. Najłatwiej dostępnymi są – mocno politycznie podzielone – media: telewizja, radio, Internet oraz prasa. Pełnią one funkcję wychowawczą, która integruje wszystkie funkcje komunikowania przedstawione w 1980 roku w Raporcie Komisji Seana MacBride’a (informowania, socjalizacji, kształtowania motywacji, umożliwiania społecznych debat i dyskusji, edukacji, rozwoju kultury, dostarczania rozrywki, integracji). Zawarte w tytule pojęcie wychowania autorka przyjęła za Stefanem Kunowskim i Tadeuszem Aleksandrem. Według tych pedagogów proces wychowania przebiega przez całe życie człowieka, obejmuje wszystkie aspekty jego życia.

Jak zatem wychowują swoich czytelników popularne polskie periodyki (głównie tygodniki) odnośnie do (nie)bezpieczeństwa kulturowego? Czy ułatwiają im znalezienie mądrych odpowiedzi na trudne pytania? Trzeba z góry założyć, że problem migracji i uchodźstwa jest przedstawiany na łamach czasopism w zależności od ich umiejscowienia na polskiej scenie społeczno-politycznej. Autorkę interesują szczegóły zróżnicowanej narracji, które pozwolą wyłonić efekty wychowania oraz sylwetkę czytelnika – (wielo)kulturowo świadomego Polaka oraz jego nastawienia do (nie)bezpieczeństwa kulturowego chrześcijańskiej ojczyzny i Europy. Analizie, na tle najnowszej literatury przedmiotu, poddano teksty zawarte w ciągu czterech miesięcy (czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień 2017) m.in. w tygodnikach: „Polityka”, „Newsweek”, „Nie” „Tygodnik Powszechny”, „W Sieci”, „Do Rzeczy”.

Wstęp wolny. Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem reżimu sanitarnego. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują maseczki.

Niedziela w Muzeum: Forma i funkcja portretów sarmackich,16 stycznia 2022, godz. 12.00, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich

16 stycznia 2022 r. o godz. 12.00 dr Anna Myślińska opowie o portrecie sarmackim. Spotkanie odbędzie się w Sieni Górnej Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich. 

Portret sarmacki jest gatunkiem malarstwa portretowego, powstającym od końca XVI do 2. połowy XVIII wieku, typowym dla polskiej sztuki baroku. Ukazuje przedstawicieli szlachty i magnaterii w konwencji portretu oficjalnego, zaopatrzonych w herby rodowe i atrybuty władzy. Portrety sarmackie malowane były głównie przez malarzy cechowych według ustalonych, niezmiennych reguł. Miały gloryfikować modela i podkreślać jego szlachetne urodzenie. Zazwyczaj były to wizerunki realistyczne całej postaci lub półpostaci, choć powstawały również portrety mniej ambitne, oparte na schemacie sylwetki i herbie rodowym.

Mężczyźni ubrani byli w strój sarmacki: kontusz przepasany pasem, żupan, delię lub zarzucony na ramiona czerwony płaszcz podbity futrem, niektórzy mieli zbroję na piersi, a w dłoniach dzierżyli buławy hetmańskie, laski marszałkowskie, rękojeści szabli lub zwoje dokumentów, świadczące o piastowanych urzędach i zasługach dla ojczyzny. Wizerunki męskie rzadko ulegały modernizacji, inaczej niż kobiece. Te przedstawiane były w kosztownych strojach i biżuterii, zaopatrzone w herby rodowe i małżeńskie, ale już od połowy XVII wieku panie, które uległy modzie francuskiej, malowane były w wydekoltowanych jedwabnych sukniach  i perukach na głowie. W dłoniach trzymały zwykle księgę, kwiat lub rąbek szaty, świadczące o ich osobistych przymiotach. Wizerunki i herby rodowe na portretach zwykle uzupełniały inskrypcje, które miały dookreślić osobę modela. Szczególny wyjątek stanowiły portrety trumienne, przyporządkowane kształtem do czoła trumny, które przedstawiały zmarłych jako żywych.

Portrety sarmackie były powszechnie kopiowane i zawieszane w galeriach rodowych, świadcząc o szlachetnym urodzeniu i koneksjach właścicieli rezydencji. 

Wstęp wolny. Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem reżimu sanitarnego. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują maseczki.

Zapowiedź wystawy: Ofenkachel - kafel do pieca, 1 marca 2022, Muzeum Dialogu Kultur

Wystawa Ofenkachel – kafel do pieca będzie w sposób przekrojowy prezentować różnorodne kafle piecowe, zwieńczenia i inne okładziny ceramiczne, znajdujące się w zbiorach działów: Archeologii, Historii, Rzemiosła Artystycznego oraz Sztuki Ludowej Muzeum Narodowego w Kielcach. Perspektywa różnych dziedzin: archeologicznej, historycznej, etnograficznej, artystycznej pozwoli pochylić się zarówno nad zdobnictwem i stylistyką kafli, techniką ich wytwarzania, jak i znaczeniem pieca w kulturze ludowej. Ujęcie zagadnienia przez pryzmat czasu (kafle od końca XIV do połowy XX wieku), tematów i terytorium (obiekty pochodzące z regionu świętokrzyskiego, Polski oraz Europy) przybliży dawne wzornictwo, ale stanie się też pretekstem do dyskusji na temat inspiracji dla współczesnego designu użytkowego.

Ofenkachel oznacza w języku niemieckim dosłownie „kafel do pieca”. Etymologii tego słowa można się doszukiwać w środkowo-górnołużyckim kachele, co znaczy „gliniane naczynie”. Na wystawie zaprezentowanych zostanie około 80 najciekawszych kafli i okładzin piecowych, zachwycających zróżnicowaniem zdobień, wzorów i wykorzystywanych motywów, m.in. roślinnych, zwierzęcych czy geometrycznych oraz postaci aniołów lub świętych. 

Czas trwania wystawy: 1 marca – 22 maja 2022

Kurator: Zuzanna Michcik

Koordynator: dr Artur Ptak

Muzeum Dialogu Kultur, oddział Muzeum Narodowego w Kielcach

Facebook Muzeum Narodowego w Kielcach Zostań naszym fanem na Facebooku!
mnki.pl

Newsletter jest bezpłatną usługą Muzeum Narodowego w Kielcach. Twój adres email jest wykorzystany wyłącznie w ramach niniejszego serwisu i nie zostanie udostępniony osobom lub podmiotom trzecim. Subskrypcja newslettera jest bezpłatna, niezobowiązująca i w każdej chwili może zostać zakończona.
Aby zrezygnować z subskrypcji newslettera, kliknij tutaj.

Komentarze

Popularne posty