Zapowiedź wystawy monograficznej Rafała Olbińskiego

KOMUNIKAT

3 czerwca 2021 r. w Boże Ciało, wszystkie oddziały Muzeum Narodowego w Kielcach będą zamknięte. 

Zapowiedź czasowa: "Rafał Olbiński. Wystawa monograficzna", Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, 1 lipca 2021 r.

Rafał Olbiński przez historyków sztuki zaliczany jest do współczesnych surrealistów, przedstawicieli realizmu magicznego, niekiedy nawet określany jest mianem symbolisty. Niewątpliwie w jego dziełach można odnaleźć każdy z tych nurtów. Świat Rafała Olbińskiego jest nietuzinkowy, można się w nim zatopić bez granic, wpatrywać bez końca na idealny wręcz porządek, który panuje na jego płótnach. Ale Rafał Olbiński to nie tylko obrazy. Olbiński to również ilustracje, projekty okładek czasopism i książek, a także plakaty, które przyniosły mu wielką sławę. Planowana wystawa monograficzna Rafała Olbińskiego będzie miała na celu przybliżenie twórczości tego wyjątkowego artysty urodzonego w Kielcach.

Na wystawie pokazane zostaną m.in. wczesne prace artysty – projekty okładek czasopism oraz ilustracje do artykułów różnych periodyków z lat 70. i 80. XX wieku. Będą to m.in. okładki polskiego pisma muzycznego „Jazz Forum”, gdzie przez około dekadę Olbiński odpowiedzialny był za szatę graficzną. Doświadczenie zdobyte w Polsce wykorzystał w Stanach Zjednoczonych, dokąd wyemigrował na początku lat 80. XX wieku. Olbiński swój amerykański sen rozpoczął okładką dla czasopisma „Psychology Today”, którą wykonał w marcu 1982 roku. Po niej posypały się kolejne zamówienia, również na okładki książek, płyt, plakaty. W tym czasie zaczął współpracę z instytucjami kultury, teatrami, operami, tworząc dla nich nietuzinkowe projekty, które potrafiły na chwilę oderwać ludzi od szarej rzeczywistości i przenieść do magicznego świata, bez bólu i cierpienia, świata pięknych kobiet i podległych im mężczyzn. Styl Olbińskiego, jego pełne metafor i odniesień do literatury i sztuki obrazy trafiły na bardzo podatny grunt w Stanach Zjednoczonych, przez co artysta i jego surrealistyczny świat spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, a sam Olbiński stał się jednym z bardziej popularnych artystów końca XX i początku XXI wieku. W ślad za popularnością podążały również nagrody,  których łącznie zdobył ponad 150. Wśród nich tak ważne jak Prix Savignac za najbardziej niezapomniany plakat na świecie, nagroda za plakat promujący Nowy Jork jako stolicę świata czy też tak duże wyróżnienie dla polskiego artysty jako najlepszego ilustratora pracującego w Nowym Jorku.

Bogata wyobraźnia artysty oraz świetna technika sprawiły, że stał się on bardzo popularny i zdobył jako jeden z niewielu polskich artystów międzynarodową sławę. Przygotowywana wystawa będzie już drugą organizowaną przez Muzeum Narodowe w Kielcach. Pierwsza miała miejsce kilkanaście lat temu, na przełomie roku 2000 i 2001.

 

Czas trwania wystawy:  1 lipca – 31 października 2021

Dawny Pałac Biskupów Krakowskich

 

kurator: Piotr Walczyk

koordynator: Agnieszka Dziwoń

UWAŻNOŚĆ W MUZEUM

Od czerwca Muzeum Narodowe w Kielcach, rozpoczyna cykl  zajęć pod hasłem "Uważność w Muzeum". Wszystkie spotkania i warsztaty odbędą się w ramach przygotowań do Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Muzeoterapia", która odbędzie się 18 - 19 października 2021 r.

Nasza przeszłość oraz wszystko co nas dzisiaj otacza budują naszą emocjonalność i mają wpływ na to, jak radzimy sobie w różnych sytuacjach. Dlatego tak ważne jest zachowanie równowagi, które możemy uzyskać poprzez skupienie się i bycie „całym sobą” w danym momencie. Dzięki ćwiczeniom uważności możemy zapanować nad stresem, zrozumieć nasze emocje i zauważyć to, co do tej pory uważaliśmy za nieistotne. Uważność pozwoli nam na odzyskanie wewnętrznej równowagi.

Godzina Uważności – trening uważności dla dorosłych (koszt 20 zł, zajęcia odbywają się w środy i piątki o 12.00, nie obowiązują zapisy)

Mindfulness, czyli w dosłownym tłumaczeniu pełnia umysłu czy też pełnia świadomości, to stan w którym skupiamy się na świadomym byciu „tu i teraz”. Podczas spotkania w Muzeum wszyscy uczestnicy skupią się na swoich odczuciach. Poczują swoją obecność, uświadomią sobie bycie w danej chwili. Dzięki ćwiczeniom z uważności i przebywaniu wśród obiektów z naszej kolekcji wypracujemy sposób radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach.

Uważne dziecko – zajęcia dla dzieci (koszt 7 zł)

Liczba bodźców, z którymi musi zmierzyć się dziecko każdego dnia, jest ogromna. Komputery, telefony, tablety, bajki, a nawet brak kontaktu z rówieśnikami mogą wpływać w znacznym stopniu na emocje małego człowieka. Dlatego na zajęciach zajmiemy się uważnością – nauką skupienia uwagi na byciu „tu i teraz”. Dzięki ćwiczeniu metodą 5-4-3-2-1 dziecko będzie mogło skoncentrować się na świadomym odczuwaniu swoich zmysłów.

Emocjonalne obrazy – zajęcia dla dzieci (bezpłatne)

Nie zawsze potrafimy nazwać towarzyszące nam na co dzień emocje, nie zawsze również potrafimy je rozróżnić. Dlatego podczas zajęć spróbujemy nauczyć się je rozpoznawać i nazywać oraz porozmawiamy o tych, które towarzyszą nam najczęściej. Pomogą nam w tym wszystkim obrazy malarza Jacka Malczewskiego, a zwłaszcza portretowane przezeń postacie.

 

Obowiązują zapisy na zajęcia. Od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.30 drogą e-mailową: edukacja@mnki.pl lub telefonicznie 41 344 40 14 wew. 233, kom. 660 957 875.

Uważność w Muzeum – program, dzięki któremu można lepiej poznać siebie i dostrzec własne emocje.

Obecnie muzea wykraczają poza tradycyjne funkcje naukowe czy rekreacyjne. Poza podstawowymi zadaniami, jak gromadzenie, chronienie i udostępnianie zbiorów, muzea mają również, jak dowodzą badania naukowe, wysokie wyniki w zakresie poprawy zdrowia. Według naukowców muzeoterapia jest skuteczna i coraz częściej wykorzystywana do wspomagania leczenia wielu schorzeń, zarówno o podłożu psychicznym, jak i somatycznym.

Muzeoterapia może być w znaczącym stopniu pomocna przy profilaktyce i leczeniu wielu chorób, jak np. nowotwory, nadciśnienie, cukrzyca, choroba Alzhaimera, a także w obniżeniu poziomu stresu czy polepszeniu pamięci.

Muzeum Narodowe w Kielcach od kilku lat organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukową „Muzeoterapia”, wprowadzając tym samym na grunt muzealny nowe metody terapii i psychoterapii oparte na kolekcji muzeum.

Wystawa plenerowa: Hetman, dziedziniec Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich

Na dziedzińcu Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich będzie można zobaczyć wystawę plenerową "Hetman" przygotowaną przez Instytut POLONIKA. Ekspozycja przedstawia życie Stanisława Żółkiewskiego.

Na wystawie znajdują się obrazy, mapy, ryciny i wizerunki Stanisława Żółkiewskiego, pochodzące nie tylko z polskich muzeów i krajowych instytucji kultury, lecz także cenne zbiory z placówek zagranicznych. 

Sporo uwagi poświęcono Żółkwi i jej wspaniałym zabytkom: wyjątkowej kolegiacie pw. św. Wawrzyńca (niegdyś jednym z trzech najważniejszych kościołów Rzeczpospolitej), nagrobkom w kościele dominikańskim (ufundowanym przez Teofilę z Daniłowiczów Sobieską, matkę króla Jana III) czy pamiątkom takim jak płaskorzeźba ze św. Wawrzyńcem i herbem miasta na budynku dawnej elektrowni. Dzięki ścisłej współpracy z muzealnikami z Ukrainy organizatorom wystawy udało się udostępnić rzadkie przykłady poloników. Na szczególną uwagę zasługują dwa obrazy: „Stanisław Żółkiewski przedstawia królowi Zygmuntowi III na sejmie w 1611 r. pojmanych carów Szujskich” przypisywany malarzowi Wazów, Tomaszowi (Tommaso) Dolabelli, z kolekcji w zamku w Podhorcach, obecnie w zbiorach Lwowskiego Muzeum Historycznego oraz „Bitwa pod Kłuszynem”, pędzla Szymona Boguszowicza. Dzieło, które powstało w pierwszej połowie XVII wieku, wraz z trzema innymi, ufundowanymi przez prawnuka hetmana króla Jana III, prezentowane było dawniej w żółkiewskiej kolegiacie, współtworząc niezwykłą dekorację złożoną z monumentalnych obrazów batalistycznych. Dziś znajduje się w dawnym zespole klasztornym kapucynów w Olesku, oddziale Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki.

O Stanisławie Żółkiewskim mówiono, że był rycerzem bez skazy i że jego odwagi starczyłoby dla kilku ludzi. Przed 400 laty brał udział w najważniejszych bataliach Rzeczypospolitej. Wojennemu kunsztowi i sprytowi hetmana zawdzięczamy, m.in. zwycięstwo w bitwie pod Kłuszynem w 1610 roku – mniej liczna husaria rozgromiła wtedy połączone siły moskiewsko-szwedzkie.

Gdy Żółkiewski zginął w potyczce z Turkami i Tatarami pod Cecorą w roku 1620, na jego nagrobku, który stanął w prezbiterium kolegiaty św. Wawrzyńca, wykuto symboliczny cytat z Eneidy: Exoriare aliquis nostris ex ossibus ultor (Powstanie kiedyś z kości naszych mściciel), który później odnoszono do słynnego prawnuka hetmana, króla Jana III z rodu Sobieskich. Żółkiewskiego i jego żołnierzy upamiętniono także na polach ostatniej stoczonej przez niego bitwy. W miejscu śmierci hetmana stanął pamiątkowy słup z łacińskim cytatem z jednej z ód Horacego: Quam dulce et decorum est pro patria mori (Jak słodko i dostojnie jest umrzeć za ojczyznę). Postać hetmana, który bez wątpienia był jednym z najważniejszych ludzi swojej epoki, przez wieki otaczano kultem, a jego wielkim admiratorem był król Jan III. Żółkiewski wsławił się zresztą nie tylko na polu walki. Pozostawił po sobie pamiętnik-kronikę „Początek i progres wojny moskiewskiej”, który jest cennym źródłem dla historyków i badaczy języka polskiego. 

Hetmanowi sprzed czterech wieków zawdzięczamy również powstanie „idealnego miasta” epoki renesansu, czyli Żółkwi, obecnie znajdującej się na terenie Ukrainy. 

Kurator wystawy: Wojciech Kalwat 

Realizacja wystawy : Anna Ekielska, Renata Gajowiak, Magdalena Gutowska, Karolina Sałajczyk

Tłumaczenie:  Eva Piotrowska, Iurii Tkachuk, 

Źródło: POLONIKA

Fot. Jan Matejko, "Hetman. Batory pod Pskowem", 1872 r., Zamek Królewski w Warszawie

Dziedziniec Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich, do połowy czerwca 2021 r.

Zapowiedź wystawy: Nikifor, Muzeum Dialogu Kultur, 17 czerwca 2021

Wystaw prac malarskich Nikifora Krynickiego, właściwie Epifaniusza Drowniaka. Nikifor był artystycznym samoukiem, zaliczany jest do grona najwybitniejszych na świecie malarzy naiwnych - prymitywistów. Urodził się prawdopodobnie 21 maja 1895 roku w Krynicy, z którą przez całe życie był mocno związany, mieszkał tam i tworzył. 

Dorobek Nikifora liczy kilkadziesiąt tysięcy prac. Malował na skrawkach papieru, kawałkach tektury, opakowań i zeszytów. Jego pracownią przez lata był murek w centrum Krynicy, na którym rozkładał podręczną pracownię malarską – przenoszone w walizce farby, pędzle, kredki i kawałki papieru. Tematyka jego twórczości to przede wszystkim autoportrety i panoramy Krynicy, z jej willami, cerkwiami lub innymi popularnymi budynkami. Niedoceniany przez większość swojego życia, pod koniec życia zasłynął jako malarz naiwny.

Wystawa w Muzeum Dialogu Kultur, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach, będzie liczyć ponad 40 różnorodnych prac malarskich Nikifora, pochodzących zarówno ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, jak i Muzeum Narodowego w Kielcach.

Czas trwania wystawy: 17 czerwca – 29 sierpnia

Kurator: dr Artur Ptak

Koordynator: Norbert Dulemba

Wystawa czasowa: "Poza ramami. Literackie inspiracje w grafice. Dante Alighieri Boska komedia", Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego, 27 maja 2021 r.

Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego, oddział Muzeum Narodowego w Kielcach, jako instytucja kultury, której zadaniem jest propagowanie światowej sztuki i literatury, z okazji 700-lecia śmierci najwybitniejszego włoskiego poety zwanego „ojcem współczesnego języka włoskiego” przygotowała wystawę ilustracji do Boskiej komedii, w ten sposób wpisując się w – ogłoszone przez włoski rząd – obchody Roku Dantego Alighieri. Na ekspozycji zaprezentowanych zostanie 99 drzeworytów polskiego grafika Stefana Mrożewskiego. Wszystkie grafiki są ilustracjami do Boskiej komedii – poematu należącego do arcydzieł literatury światowej.

Boska komedia to najbardziej znany utwór Dantego. Poeta pracował nad nią od 1308 roku aż do śmierci w 1321 roku. Po raz pierwszy poemat ukazał się drukiem we włoskim Foligno w prowincji Perugia w 1472 roku. Polskiego przekładu dokonano w „Bibliotece Warszawskiej”, w 1853 roku ukazały się fragmenty, wydanie pełne w 1860 roku.

Po raz pierwszy w Polsce o Boskiej komedii wspomniał w Rocznikach, czyli kronikach sławnego Królestwa Polskiego Jan Długosz: „Poeta florencki Dante Aligheri umiera na wygnaniu w Rawennie w 56 roku życia. Ten po ogłoszeniu swego znakomitego, napisanego w rodzinnym włoskim języku dzieła, w którym bardzo ciekawie opisuje niebo, piekło i czyściec, wprowadzając bohaterów cnotliwych i zbrodniarzy, uchodził we Włoszech za godnego pamięci i sławnego”. 

150 lat później – jak pisze Walerian Preisner w swej książce Dante i jego dzieła w Polsce – w Rakowie miała miejsce pierwsza w Polsce próba tłumaczenia Dantego. Ukazał się wówczas przekład na łacinę 23 wersów z XXIV Pieśni Raju. Później fragmenty dzieła tłumaczył Ignacy Krasicki, Adam Mickiewicz. Pełnego opublikowanego przekładu dzieła dokonał w 1860 roku Julian Korsak.

Boska komedia to utwór opowiadający o wędrówce poety przez zaświaty – Piekło, Czyściec i Raj. Dante wykorzystał tu, funkcjonujący już wcześniej w literaturze starożytnej i okresu średniowiecza, motyw wyprawy do świata (do którego wstęp mają tylko umarli) pozagrobowego. Owa podróż to metafora ludzkiego życia i ludzkiej kondycji. To błądzenie i szukanie odpowiedzi na odwieczne dręczące ludzkość pytania. O sensie utworu mówił sam poeta (w rzekomo autentycznym) liście do Can Grande Scaligera, pisząc, że celem jego było: „Człowieka stojącego jeszcze w tem życiu, ze stanu niedoli wprowadzić do szczęśliwości”.

Miejsce, po którym Dante odbywa wędrówkę, to świat pozagrobowy składający się z trzech części – Piekła, Czyśćca i Raju. Nad bramą Piekła, od którego zaczyna się podróż, widnieje napis: „Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie”. Piekło ma kształt leja, sięgającego środka ziemi, a powstałego na skutek upadku Lucyfera; wraz z przedpieklem składa się ono z 10 kręgów. Czyściec to góra w kształcie stożka zbudowana z tarasów i zwieńczona rajem ziemskim. Raj składa się z rozrzuconych w kosmosie dziewięciu sfer niebieskich, w których panują różne stopnie szczęścia. Nad ostatnią ze sfer znajduje się siedziba Boga.

Boska komedia była i jest źródłem inspiracji dla wielu artystów. Do grona malarzy i grafików, którzy podjęli się trudu zilustrowania dzieła Dantego, należeli m.in. Sandro Botticelli, Federico Zuccari, William Blake, Gustaw Doré czy Salvatore Dali. Równie licznie polska scena artystyczna reprezentowana przez – Miłosza Kotarbińskiego, Konstantego Brandla, Jerzego Panka, Grzegorza Bednarskiego oraz Stefana Mrożewskiego – przedstawiała swoje interpretacje włoskiego poematu.

Stefan Mrożewski, polski grafik, artysta zwany „Czarodziejem rylca”, tworzący w technice drzeworytu sztorcowego, zdecydował się na pełne zilustrowanie dzieła Dantego. Przyjął on zasadę ilustrowania każdej z pieśni jednym drzeworytem. Wybierał z tekstu tę scenę, która według niego była najbardziej wymowna czy też może interesująca i ją obrazował. Tak powstało 99 grafik (34 do Piekła oraz po 33 do Czyśćca i Raju). Ilustracje powstawały przez ponad trzydzieści lat, artysta pracował nad nim od 1938 roku do 1969 roku.

Czas trwania wystawy: 27 maja – 26 listopada 2021 

Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego

kurator: Sylwia Zacharz

koordynator: Paulina Bies

KOMUNIKAT

Dawny Pałac Biskupów Krakowskich i Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego są niedostępne do zwiedzania z powodu prac remontowych. Nadal pozostaje otwarta Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej.

Facebook Muzeum Narodowego w Kielcach Zostań naszym fanem na Facebooku!
mnki.pl

Newsletter jest bezpłatną usługą Muzeum Narodowego w Kielcach. Twój adres email jest wykorzystany wyłącznie w ramach niniejszego serwisu i nie zostanie udostępniony osobom lub podmiotom trzecim. Subskrypcja newslettera jest bezpłatna, niezobowiązująca i w każdej chwili może zostać zakończona.
Aby zrezygnować z subskrypcji newslettera, kliknij tutaj.

Komentarze

Popularne posty