Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Kielcach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Kielce



Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Kielcach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Kielce
-- 
Uruchommy port lotniczy Kielce poprzez włączenie go w sieć regionalnych lotnisk dotowanych!
Akcja społeczna redakcji

do władz i Państwa Radnych miasta Kielce
   PREZYDENT MIASTA KIELCE
PAN  BOGDAN BRUNON WENTA

Temat: Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Kielcach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Kielce



Szanowni Państwo,
Pytanie.

Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia lotniska pasażerskiego na bazie portu Kielce Masłów, w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. świętokrzyskiego.

Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu porannych wylotów i nocnych dolotów do lotniska w Kielcach na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu. 

Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot z Warszawy -czy też loty przez Pragę/ Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Kielc i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie. 

Na tym lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Pradze/ Rydze poprzez hub linii Czech Airlines/AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane. Linie czeskie kursowały w relacji z Pragi / Ostrawy do Radomia. Loty z Pragi / Rygi do Kielc mają większe szanse rynkowe niż te do Radomia. Linie te kiedyś posiadały maszyny ATR. Obecnie linie LOT stosują samoloty regionalne Dash 8 Q400.

Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Pragi/ Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Kielc mogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Kielcach z innymi miastami regionu i umożliwiałoby przesiadki na ofertę ostatnich lotów z /do Kielc. 

Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1. Kielce- Warszawa- Kielce
 albo 2. Kielce- Ryga/Praga- Kielce (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Kielcach o ok. 110 metrów (o ok. 450 metrów dla samolotu Dash- Q 400) albo użycia mniejszego samolotu. Wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Kielcach pod konkretne typy samolotów, np. Dash Q400 linii lot mający 1425 metrów rozbiegu. Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.

Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Pradze albo nawet w Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Kielc co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych. 


Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency
-- 
Załączniki: lotnisko Masłów:

Minął okres obowiązywania Programu Rozwoju Infr. Transportowej woj. świętokrzyskiego, wnoszę aby w nowym takim programie założono wskrzeszenie lotniska w Masłowie. 

Jako ekonomista zajmujący się infrastrukturą chciałbym przypomnieć w sprawie nieczynnego w ruchu pasażerskim portu lotniczego Kielce- Masłów. W mojej opinii ów port należy wykorzystać z jego obecną infrastrukturą, by zbadać czy istnieje popyt na przewozy lotnice pasażerskie w mieście Kielce. Pozwoli to określić popyt na te usługi przewozowe. Ponadto, nie ma sensu otwierać od razu dużego portu lotniczego, ponieważ w przypadku prawie wszystkich lotnisk pasażerskich świata przewozy pasażerów w początkowych latach były niewielkie. Obecna infrastruktura po drobnej rozbudowie w mojej opinii w zupełności wystarczy by rozpocząć oferowanie w woj. świętokrzyskim usług pasażerskiego transportu lotniczego przez co najmniej 4-5 lat. 

Opis drobnej rozbudowy:

Wnoszę o przedłużenie pasa startowego na lotnisku Kielce - Masłów o 110 (słownie sto dziesięć) metrów lub o 500 albo 450 metrów dla samolotu De Havilland Canada Dash- 8 Q400 linii LOT..
Jest to relatywnie niewielka inwestycja. Możliwa jest ona do sfinansowania ze środków budżetowych samorządu. 

Pozwoli to na oferowanie połączeń pasażerskich z Kielc samolotami typu ATR lub Dash-8. Połączenia te byłyby dotowane.

Po minimalnym przedłużeniu pasa lotnisko to posiadałoby takie same parametry pasa startowego jak lotnisko w słowackiej Żilinie, skąd oferowano w przeszłości polączenia pasażerskie samolotem ATR w relacji do Pragi.

Wnoszę aby wykorzystano specustawę lotniskową która jeszcze obowiązuje w celu przejęcia gruntów od prywatnych osób w celu rozbudowy pasa startowego.

Zgodnie z informacją zastępcy dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Transportu:

Lotnisko w Masłowie, zgodnie z Instrukcją Operacyjną Lotniska posiada:

- odległość od przesuniętego progu do przesuniętego progu – 900m

- pas startowy – 1168m

- długości deklarowane

- dla kierunku 11R: TORA – 1040 m., TODA – 1155 m, ASDA – 1155 m, LDA – 1015 m

- dla kierunku 29L: TORA – 1015 m., TODA – 1155 m, ASDA – 1155 m, LDA – 1040 m

gdzie:

TORA – Rozporządzalna długość rozbiegu (Take-off run available TORA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu

TODA – Rozporządzalna długość startu (Take-off distance available - TODA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.

ASDA – Rozporządzalna długość przerwanego startu (Accelerate-stop distance available - ASDA) – dostępna długość rozbiegu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.

LDA - Rozporządzalna długość lądowania (Landing distance available – LDA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania samolotu.

 

 

A dla lotniska w Zilinie wartości te są większe:

- dla kierunku 06: TORA – 1150 m., TODA – 1210 m, ASDA – 1150 m, LDA – 1150 m

- dla kierunku 24: TORA – 1150 m., TODA – 1210 m, ASDA – 1150 m, LDA – 1150 m

- pas startowy lotniska w Zilinie ma 1270m

 (...) Najważniejsza jest długość do lądowania, w Masłowie LDA ma 1015m/1040m w zależności od kierunku a w Zilinie 1150m.

 Obecna zdolność długości drogi startowej na lotnisku w Masłowie wynosi:

 

1.17.1 Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej

Droga startowa DS – 1: kierunek 110° / 290° GEO; 106° / 286° MAG

Oznaczenie: 11 R / 29 L

Wymiary: 900 m x 30 m / z zabezpieczeniem 1168 m x 100 m

Rodzaj nawierzchni: asfaltobeton.

/zapis z instrukcji operacyjnej zatwierdzonej decyzją ULC/


Dalsze opisy: 
Lotnisko w Kielcach- Masłowie ma niedawno przedłużony pas startowy- asfaltobeton, o wymiarach 1168 × 30 m. Jest to infrastruktura po niewiekiej rozbudowie wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce- planowano uruchomienie połączenia lotniczego Kielce- Gdańsk. Infrastruktura jest wystarczająca. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje try rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Dornier 328-100. Takie samoloty posiada między innymi niemiecki przewoźnik MHS Aviation GmbH.

Wnoszę aby uruchomiono dotowane loty z Kielc do innych miast Polski i Europy w sezonie letnim nad morze, na trasie kIelce Gda nsk, oraz tylko w czasie imprez targowych. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych. Przykładowe dokumenty przetargowe można zaczerpnąć z witryny UMWL w Zielonej Górze. Nakłady na dostosowanie lotniska to głównie wydatki na nieznaczne przedłużenie pasa i na pomoce nawigacyjne, które później można przenieść na planowane lotnisko w Obicach, jeśli zajdzie taka potrzeba i zapadnie stosowna decyzja o dokończeniu tej inwestycji.

Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Kielc, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Kielce Masłów do odprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.

Argument ekonomiczny

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.

Nieużywany port lotniczy Kielce to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Już raz port lotniczy miał ożyć, linie Olt Express chciały obsługiwać połączenia do tego portu lotniczego. Niestety, połączeń nie wprowadzono. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu ATR.

"W pierwszym roku funkcjonowania około połowa miejsc w naszych samolotach będzie w cenie 99 zł" – hucznie zapowiadali przedstawiciele taniej linii lotniczej, która przed swoim bankructwem zamierzała realizować loty pasażerskie z lotniska w Kielcach-Masłowie. Co się stało, że plany te nie zostały zrealizowane? Czy zabrakło ok. 10 mln PLN na dostosowanie portu do obsługi połączeń?

Kielce mają port lotniczy uroczyście otwarty 27 czerwca 1937 roku, jest to tzw. STOL-port, tylko że nie jest on w żaden sposób wykorzystywany do planowych połączeń. STOL-porty to miejskie porty o krótkich pasach startowych, dostosowane do odbywania z nich lotów samolotami klasy STOL (short take-off and landing). Port lotniczy Kielce- Masłów mógłby być użytkowany przez samoloty pasażerskie typu ATR lub inne, po proponowanym przez UE przedłużeniu długości pasa startowego do 1200-1250 metrów.

"W urzędzie marszałkowskim właśnie powstaje tłumaczenie sporządzonego w języku angielskim raportu ekspertów unijnych. Zamówiła go Komisja Europejska wtedy, gdy ważyły się losy dofinansowania budowy lotniska w Obicach. Raport ma 60 stron plus 24 strony załączników. Został on przedstawiony KE 5 grudnia i przesądził o tym, że nie dostaliśmy 39,2 mln euro.(....) [Eksperci proponują] Możemy wydłużyć pas startowy w Masłowie do 1370 m. "To nie da pełnego wyboru kierunków i częstotliwości połączeń, ale z pewnością obsłużyłoby przynajmniej kilka linii";

wg http://kielce.wyborcza.pl/kielce/1,35255,4772391.html#ixzz3bBiq1mcz

Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów, obsługujący kilka relacji wewnątrzkrajowych i ok. 40 międzynarodowych. Nowozmodernizowany port lotniczy Kielce – Masłów ma drogę startową o wymiarach 1155 × 30 metrów. Jakie loty obsługuje dziś?

Łatwo z takiego portu zrobić typowy STOL-port z codziennymi rejsowymi połączeniami. Loty te są zwykle realizowane w ramach służby publicznej, są dofinansowywane przez władze regionów. Proponuję by władze województwa, czy też miasta, porozumiały się i wspólnie rozpisały przetarg na linię obsługiwaną samolotami klasy STOL. Możliwe są połączenia do innych regionów kraju, jak i też połączenia do hubu w Warszawie. Proponuję uruchomienie linii lotniczej Kielce Masłów- Gdańsk oraz Kielce Masłów- Wrocław obsługiwanej samolotami klasy STOL.

STOL-port w Kielcach szansą na tanie skomunikowanie miasta z krajem

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.

Polecimy z Masłowa nad morze? Jeszcze w tym roku? 

Marcin Sztandera 2012-04-18, ostatnia aktualizacja 2012-04-18 08:21 gazeta.pl


Śniadanie w Kielcach, a po obiedzie kąpiel w Bałtyku? Niewykluczone, że jeszcze w tym roku linie lotnicze OLT Express włączą lotnisko w podkieleckim Masłowie do swojej siatki połączeń. - Wydłużenie pasa startowego w tym momencie nie jest najważniejsze - mówi Jarosław Synowiec, zastępca szefa operacji lotniczych w OLT Express.

Pierwsze rozmowy przedstawiciele powstałego w ubiegłym roku przewoźnika oraz spółki Lotniska Kielce mają już za sobą. - Ustaliliśmy, że wkrótce firma wystosuje list intencyjny, że jest gotowa rozważyć włączenie Kielc do swojej siatki połączeń przy obecnej długości pasa startowego [1160 metrów - przyp. red.], jeżeli spełnimy inne wymogi techniczne - mówi Robert Erdowski, od kilku miesięcy prezes Lotniska Kielce.

Te warunki to modernizacja oświetlenia oraz budowa systemu pomocy nawigacyjnych pozwalających na ruch w trudnych warunkach atmosferycznych. - Projekt oświetlenia już mamy, trochę bardziej skomplikowana jest sprawa systemu nawigacji. Najbardziej odpowiedni i najtańszy nie jest jeszcze dostępny w Polsce. Pozostałe systemy są droższe, ale szybciej dostępne. Poza tym przydałby się budynek techniczny z wieżą kontroli lotów - wylicza Erdowski. Ocenia, że wszystkie inwestycje kosztowałyby ok. 10 mln zł. - To sporo, ale też znacznie mniej niż gdyby doszło do koniecznego przedłużenia pasa startowego, jak dotychczas często twierdzono. Z drugiej strony mamy deklarację, że operator może obsługiwać nasze lotnisko samolotami turbośmigłowymi przewożącymi około 30 pasażerów. To może być dobry początek - zaznacza prezes Lotniska Kielce. Podkreśla, że Masłów lada dzień otrzyma też statut lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. - To formalny krok do uruchomienia takich połączeń - dodaje.

- Wydłużenie pasa startowego w tym momencie nie jest najważniejsze. Istotniejsze jest spełnienie innych wymagań dotyczących pomocy nawigacyjnych i oświetlenia - mówi nam Jarosław Synowiec, zastępca szefa operacji lotniczych w OLT Express i kapitan samolotów regionalnych rodziny ATR-42/72. Sam też pochodzi z Kielc i nie ukrywa, że zależy mu na wykorzystaniu lotniska w Masłowie. - To wymaga szczegółowych analiz, ale mamy dużo imprez targowych, które cieszą się coraz większą rangą. Uruchomienie połączeń byłoby uzasadnione. Przecież pierwsze pytanie klientów biznesowych to - jak dolecieć na miejsce. Z drugiej strony nasza firma specjalizuje się w tanich połączeniach i loty do Gdańska mogłyby być ciekawą alternatywą dla mieszkańców regionu w porównaniu z jazdą samochodem. W Niemczech natomiast samoloty naszego właściciela służą do dowiezienia pasażerów do większych lotnisk - dodaje Synowiec. Jego zdaniem w Masłowie mogłyby lądować np. ATR-42 mogące pomieścić po 46-48 pasażerów. - Takie samoloty latają np. do Galway w Irlandii - tłumaczy.

Kiedy pierwsze samoloty OLT Express mogłyby lądować i startować w Masłowie? - Jeżeli zostaną spełnione wymogi techniczne, to nawet w tym roku. Ale potrzebne jest oświetlenie i system nawigacyjny - odpowiada Synowiec.

- Jeżeli dostaniemy list intencyjny, na pewno bardzo dokładnie go przeanalizujemy. To faktycznie może być szansa na zrobienie pierwszego kroku. Tak czy inaczej potrzebna jest modernizacja oświetlenia i budowa systemu nawigacyjnego, ale terminów na razie nie jestem w stanie wskazać. Skłaniałbym się też do wydłużenia pasa, bo to znacznie podniosłoby atrakcyjność również wobec innych przewoźników - komentuje Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego, które ma 70 proc. udziałów w spółce Lotnisko Kielce.

To nie koniec dobrych wiadomości z Masłowa. Lada dzień rozpocznie się budowa drugiego prywatnego hangaru. - Wybudują go dwie firmy, z Ostrowca i Końskich, których właściciele chcą tu trzymać swoje samoloty. Podpisaliśmy też list intencyjny z kolejnymi, które chcą wejść na lotnisko,m.in. Kolporter. Poza tym jedna z warszawskich firm, wspólnie z kapitałem duńskim, zamierza uruchomić w Kielcach bazę obsługi samolotów biznesowych - wylicza Erdowski.

.wg gazeta.pl

Stanowisko UMWS

Witam Pana,

 

Zgodnie z Programem Rozwoju infrastruktury Transportowej Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 , przyjętym uchwałą nr XVII/247/15 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 27 listopada 2015 r. oraz Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego, przyjętym uchwalą nr XVII/833/14 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 22 września 2014 r. lotnisko w Masłowie k/Kielc ma być rozwijane w kierunku sprawnej obsługi lotów czarterowych, sportowych, dyspozycyjnych oraz ratownictwa medycznego . Obecnie lotnisko jest miejscem, na którym odbywają się starty i lądowania statków powietrznych wykonujących nieregularne loty niehandlowe z widocznością (zasady VFR) tj.: szkoleniowe, biznesowe oraz sanitarne.

Rozpatrując uruchomienie połączeń pasażerskich z jakiegokolwiek lotniska należy mieć na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo osób z niego korzystających (zarówno pasażerów, jak i członków załogi). Na dzień dzisiejszy lotnisko w Masłowie, które jest lotniskiem użytku wyłącznego, na którym mogą być wykonywane jedynie loty VFR nie posiada zarówno odpowiedniej infrastruktury, jak i służb (obsługi naziemnej i technicznej) gwarantujących  odpowiedni poziom bezpieczeństwa wykonywanych lotów pasażerskich.

Dostosowanie lotniska EPKA do warunków umożliwiających wykonywanie powyższych lotów skutkować będzie poniesieniem przez Samorząd Województwa wielomilionowych nakładów, co nie znajduje uzasadnienia m.in. ze względu na bliskość istniejących już portów lotniczych w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Katowicach, Rzeszowie, Lublinie oraz Radomiu. Jednocześnie warto nadmienić, iż port lotniczy w Radomiu jest obecnie modernizowany celem dostosowania do obsługi 3 mln pasażerów (I etap) w lotach niskokosztowych oraz czarterowych, co sprawi iż stanowić będzie dogodny węzeł komunikacyjny nie tylko dla mieszkańców z południowego Mazowsza, ale też województw łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

Uwzględniając powyższe Samorząd Województwa nie planuje obecnie dostosowywać lotniska do obsługi lotów handlowych, a tym samym uruchamiać połączeń pasażerskich z lotniska w Masłowie.

 

 Ewa Wołkowska

Podinspektor

Departament Transportu i Komunikacji

Oddział Planowania i Organizacji Transportu

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego


Koresponencja w sprawie:

Żeby było jasne - obecna zdolność długości drogi startowej na lotnisku w Masłowie wynosi:

 

1.17.1 Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej

Droga startowa DS – 1: kierunek 110° / 290° GEO; 106° / 286° MAG

Oznaczenie: 11 R / 29 L

Wymiary: 900 m x 30 m / z zabezpieczeniem 1168 m x 100 m

Rodzaj nawierzchni: asfaltobeton.

/zapis z instrukcji operacyjnej zatwierdzonej decyzją ULC/

 

Wydłużenie pasa startowego przy braku możliwości przejęcia gruntów od prywatnych osób jest nierealne. Dalej, ze względu na bliskie sąsiedztwo z obszarem chronionym NATURA 2000 brak możliwości rozbudowy od strony wschodniej, a od zachodniej w odległości 120 m od obecnego ogrodzenia płynie rzeka.


Odpowiedzi redakcji:


 Zgodnie z obietnicą sprawdziłem. Lotnisko w Nepalu obsluguje planowe loty samolotami ATR  z pasem wraz z zabezpieczeniem o dlugości  1158 metrów:



Bharatpur Airport
From Wikipedia, the free encyclopedia
Bharatpur Airport
भरतपुर विमानस्थल
IATA: BHR ICAO: VNBP
Summary
Airport type Public
Operator Civil Aviation Authority of Nepal (CAAN)
Serves Bharatpur, Nepal
Elevation AMSL 600 ft / 183 m
Coordinates 27°40′41″N 84°25′46″ECoordinates: 27°40′41″N 84°25′46″E
Map
BHR is located in Nepal BHRBHR
Location of airport in Nepal
Runways
Direction Length Surface
m ft
15/33 1,158 3,799 Asphalt


Lotnisko Kielce-Masłówwg Wikiopedii

Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Lotnisko Kielce-Masłów
Ilustracja
Cessna 172P na lotnisku, w tle zabudowania Kielc
Państwo Polska
MiejscowośćMasłów Pierwszy k. Kielc
Typcywilne, sportowe
ZarządcaAeroklub Kielce
Kod ICAOEPKA
Strefa czasowaUTC +1
Wysokość308 m n.p.m.
Drogi startowe
Kierunek 11R/29L:Beton, 1155 × 30 (z zabezpieczeniem 1168 × 100) m
Kierunek 11L/29R:Trawa, 900 × 250 (z zabezpieczeniem 1020 × 300) m
Położenie na mapie gminy Masłów
Mapa lokalizacyjna gminy Masłów
Lotnisko Kielce-Masłów
Lotnisko Kielce-Masłów
Ziemia50°53′51″N 20°44′02″E
CommonsMultimedia w Wikimedia Commons
Strona internetowa
Lotnisko Kielce-Masłów (kod ICAO: EPKA) – cywilne lotnisko sportowe, znajdujące się w miejscowości Masłów Pierwszy, w gminie Masłów, w powiecie kieleckim, w województwie świętokrzyskim.

Z inicjatywą budowy lotniska wystąpił Kielecki Okręg Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP). Początki lotniska sięgają 1932 roku, kiedy to teren pod budowę lotniska przejęło Ministerstwo Spraw Wojskowych. Po pięciu latach budowy lotnisko zostało uroczyście otwarte 27 czerwca 1937 roku, a właścicielem terenu został LOPP[1]. W dniach 10–23 lipca 1938 roku na lotnisku odbyły się VI Krajowe Zawody Szybowcowe[2].

28 grudnia 2012 roku prezes zarządu lotniska przesłał do sądu gospodarczego wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powodem jest zajęcie kont spółki przez urząd skarbowy, w wyniku powstania zaległości wynoszących około 800 tys. zł z niepłacenia podatku od nieruchomości na rzecz gminy Masłów[3][4].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

-- 
wg Wikipedii

Specyfiacja techniczna

ModelQ200[89]Q300[90]Q400[91]
Cockpit crew2
Cabin crew11-22-3
Passengers, typical3750@30–33"[92]82@30"
Max capacity[93]405690@28"
Length73 ft / 22.25 m84 ft 3 in / 25.70 m107 ft 9 in / 32.8 m
Height24 ft 7 in / 7.49 m27 ft 5 in / 8.4 m
Wingspan85 ft / 25.89 m90 ft / 27.4 m93 ft 3 in / 28.4 m
Wing area585 ft² / 54.40 m2605 ft² / 56.20 m2689 ft² / 64 m2
Aspect ratio12.3213.3612.6
WidthFuselage 8 ft 10 in / 2.69 m, cabin 8 ft 3 in / 2.52 m
Cabin length30 ft 1 in / 9.16 m41 ft 6 in / 12.60 m61 ft 8 in / 18.80 m
Max takeoff36,300 lb / 16,466 kg43,000 lb / 19,505 kg67,200 lb / 30,481 kg
Operating empty23,098 lb / 10,477 kg26,000 lb / 11,793 kg39284 lb / 17819 kg [94]
Max payload8,921 lb / 4,647 kg13,500 lb / 6,124 kg18,716 lb / 8,489 kg
Max fuel835 U.S. gal / 3,160 L1,724 U.S. gal / 6,526 L[95]
Engines2 × PW123C/D2 × PW123/B/E2 × PW150
Unit power2,150 hp (1,600 kW)2,380–2,500 hp (1,770–1,860 kW)5,071 shp / 3,781 kW
High speed cruise289 kn / 535 km/h287 kn / 532 km/h300–360 kn / 556–667 km/h
Ceiling25,000 ft / 7,620 m27,000 ft / 8229 m
Range1,125 nmi / 2,084 km924 nmi / 1,711 km1,100 nmi / 2,040 km
Takeoff (MTOW, SL, ISA)3,280 ft / 1,000 m3,870 ft / 1,180 m4,675 ft / 1,425 m
Landing (MLW, SL)2,560 ft / 780 m3,415 ft / 1,040 m4,230 ft / 1,289 m


--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze