Uwaga: 24 i 25 października- zamknięcie Pałacu Biskupów Krakowskich

Redakcja serwisu otrzymała:
Od: Rzecznik Muzeum Narodowe w Kielcech <rzecznik na serw. mnki.eu>
Date: wt., 22 paź 2019 o 08:24



Szanowni Państwo

Przesyłam aktualności MNKi.

Z poważaniem

Urszula Kinder

KOMUNIKAT

24 i 25 października (czwartek i piątek) Dawny Pałac Biskupów Krakowskich będzie nieczynny z powodu remontu. Za utrudnienia przepraszamy. Zapraszamy do innych oddziałów Muzeum Narodowego.

26 października 2019, godz. 11, SOBOTNIE WARSZTATY FAMILIJNE: Muzeum w kalejdoskopie, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, Plac Zamkowy 1

Zajęcia rozpoczną się od zwiedzania Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej. Przy okazji omawiania obrazów Vanitas Vanitatum oraz Katedra w Amalfi zaobserwujemy zjawisko załamania światła. W części warsztatowej uczestnicy wykonają kolorowy kalejdoskop z papieru.

Zapraszamy do skorzystania z familijnych spotkań w Pałacu w Kielcach. W każdą sobotę, w godzinach 11-13 odbywają się zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zajęcia poruszać będą różnorodną tematykę z dziedziny sztuki, kultury, historii, przyrody, skupioną wokół ekspozycji muzealnej Pałacu, a także wydarzeń okolicznościowych. Koszt uczestnictwa w zajęciach wynosi 8 zł. Poniżej prezentujemy tematy oraz terminy zajęć. Zachęcamy do udziału! Warto wziąć zakręt na kulturę od najmłodszych lat! 

Zapisy: edukacja@mnki.pl, tel.: 41 344 40 14 wew. 243, tel. kom. 660 957 875

27 października 2019, godz. 12, NIEDZIELA W MUZEUM:
Kraj rodzinny na obrazach Józefa Szermentowskiego,
Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, Plac Zamkowy 1

Józef Szermentowski (1833–1876) – jeden z najwybitniejszych malarzy polskiego realizmu – uczył się rysunku w domu mecenasa młodych artystów i kolekcjonera dzieł sztuki Tomasza Zielińskiego w Kielcach. Ukończył studia w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, należał do cyganerii malarskiej. W tym okresie malował widoki regionu świętokrzyskiego: Sandomierz, Szydłowiec, Chęciny i Święty Krzyż, niewielkie studia krajobrazu i folkloru.

W 1860 roku wyjechał do Francji, gdzie pod wpływem szkoły barbizończyków zmienił sposób postrzegania przyrody. Malował pejzaże w sposób niemal organiczny (Bydło schodzące do wodopoju, 1876), podejmował eksperymenty impresjonistyczne (W parku, 1873).

W 1871 roku jego obraz Kościół wiejski w niedzielę po nabożeństwie został nagrodzony srebrnym medalem w Londynie, w roku następnym otrzymał złoty medal za Kępę Puławską na Salonie w Paryżu.

Na obczyźnie tęsknił za krajem, dlatego w licznych kompozycjach przypominał rodzime tematy: polski pejzaż, wiejskie kościółki, niedolę chłopów (Krajobraz wiejski z kościółkiem, 1874, widok Kępy Puławskiej, 1872, Pogrzeb chłopski, 1861, Poddaństwo, 1873).

Po śmierci brata Kazimierza Szermentowskiego na zesłaniu, stworzył cykl obrazów ukazujących tragizm powstania styczniowego 1863–1864 (Stracone gniazda, 1865, Wspomnienia, 1865).

Józef Szermentowski zakończył życie we Francji w 1876 roku, pozostając wrażliwym piewcą polskiego krajobrazu i obyczaju.

Na wykład poświęcony polskim motywom w malarstwie Józefa Szermentowskiego zapraszamy 27 października 2019 roku, do Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach. Początek o godz. 12, wstęp wolny. Wykład zakończy się wizytą w nowo otwartej Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej w sali imienia malarza.

Spotkanie poprowadzi dr Anna Myślińska z Działu Malarstwa i Rzeźby.

Ostatnie dni wystawy czasowej American Dream. Pierwsza wielka podróż Henryka Sienkiewicza, Pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, Aleja Lipowa 24

Celem wystawy jest pokazanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej w 2. połowie XIX wieku przez pryzmat miejsc, które Henryk Sienkiewicz odwiedził podczas swej pierwszej wielkiej podróży w latach 1876–1878.

Autor Hani wyruszył za ocean jako korespondent „Gazety Polskiej", na łamach której publikowane były w odcinkach jego reportaże. Sam pomysł podróży zrodził się natomiast w domu Heleny Modrzejewskiej, podczas organizowanych przez aktorkę słynnych wtorków – spotkań kulturalnych, na których Sienkiewicz był częstym gościem. Grupa artystów, do której należeli Modrzejewska z mężem, Juliusz Sypniewski, Lucjan Paprocki, Albert Chmielowski i Stanisław Witkiewicz, postanowiła utworzyć w Ameryce polską kolonię. Plan powiódł się tylko częściowo. Kilka osób w ostatniej chwili zrezygnowało z podróży, a poza tym utrzymanie farmy – wybranej i zakupionej przez Sienkiewicza w kalifornijskim mieście Anaheim – wymagało doświadczenia, którego polscy artyści nie mieli. Przedsięwzięcie upadło, ale jego pokłosiem są napisane z niezwykłym kunsztem – choć nie zawsze doceniane ­– amerykańskie reportaże Sienkiewicza. 

Narrację ekspozycji tworzą fragmenty listów opisujące miasta, ludzi oraz amerykańską przyrodę. Pisarz swoją przygodę rozpoczął w Nowym Jorku, do którego dopłynął z Liverpoolu na pokładzie statku Germanicus. Następnie, „koleją dwóch oceanów" dotarł do Kalifornii. Zwiedzał Chicago, Detroit i San Francisco, spotkał przedstawicieli różnych nacji zamieszkujących kontynent, w tym Indian, Meksykanów i Chińczyków, podziwiał zapierające dech w piersiach krajobrazy – stepy, kaniony i góry, zetknął się z dzikimi zwierzętami, w tym symbolami Ameryki, takimi jak bizony, dzikie mustangi czy kojoty. Miał okazję oglądać wodospad Niagara oraz kopalnie srebra w Virginia City. Poznał wielu wspaniałych ludzi, z których kilkoro posłużyło mu w późniejszym czasie jako wzorce literackie. Jednym z nich był polski szlachcic kpt. Rudolf Piotrowski herbu Korwin – pierwowzór Zagłoby.

Pokłosiem wyprawy za ocean stała się cała seria wspaniałych utworów, które na stałe weszły do kanionu polskiej i światowej literatury, m.in.: Latarnik, Wspomnienie z Maripozy, Przez stepy, W krainie złota, Komedia z pomyłek, Za chlebem, Orso czy Sachem.

Na wystawie są prezentowane: fotografie miejsc opisanych w Listach z podróży do Ameryki; prywatna korespondencja pisarza; broń oraz wyposażenie typowe dla podróżnika tamtych czasów; unikatowe pamiątki związane z koleją amerykańską i zjawiskiem tzw. gorączki złota; przedmioty kultowe i użytkowe Indian oraz elementy ich stroju.

 

Wystawę można oglądać tylko do 27 października!



--


---------------------------------------------------------------------------------

logo.gif
Rzecznik
Urszula Kinder
Muzeum Narodowe w Kielcach
tel. kom.
664457684
-------------------------------------------
pl. Zamkowy 1, 25-010 Kielce(..)

-------------------------------------------------------------------------------
(..)




--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty