Aktualności MNKi

Redakcja serwisu otrzymała list:

---------- List z MN ---------
Od: Rzecznik Muzeum Narodowe w Kielcech <rzecznik na mnki.eu>
Date: wt., 29 paź 2019 o 09:12
Subject: Aktualności MNKi
To:


Szanowni Państwo
Przesyłam aktualności Muzeum Narodowego w Kielcach .
Z poważaniem
Urszula Kinder

 

3 listopada, godz. 12, NIEDZIELA W MUZEUM: Prezentacja nowej odsłony galerii XX wieku, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, Plac Zamkowy 1, Kielce

Prezentacja poszerzonego do lat 70. stałego pokazu polskiej sztuki XX wieku – nowi autorzy, nowe obrazy, nowe style (formizm, art déco, koloryzm, figuracja, surrealizm, op-art, pop-art, taszyzm, abstrakcja geometryczna) – razem 81 świeżo konserwowanych prac 61 najbardziej cenionych polskich artystów nowoczesnych eksponowanych na czterech salach piętra skrzydła północnego pałacu kieleckiego. 

Niedziela, 3 listopada 2019 r., godz.12, Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej, Plac Zamkowy 1, wstęp wolny

KOMUNIKAT

1 listopada, w dniu Wszystkich Świętych, wszystkie oddziały Muzeum Narodowego w Kielcach będą zamknięte.

26-27 listopada, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa MUZEOTERAPIA, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, Plac Zamkowy 1, Kielce

Kluczowym założeniem konferencji jest diagnoza środowiska zajmującego się socjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną metodą pracy w muzeach w Polsce. Skierowana jest ona szczególnie do osób zaangażowanych w działania na rzecz zagrożonych wykluczeniem, które realizowały projekty związane z „otwieraniem kultury" w muzeach w Polsce. Oprócz naukowców, praktyków, autorów projektów socjoterapeutycznych i psychoterapeutycznych, animatorów kultury, zapraszamy również beneficjentów tych działań – osoby niepełnosprawne, zagrożone wykluczeniem, seniorów, mniejszości narodowe i etniczne.

Konferencja jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych.

Zapisy rozpoczną się wkrótce. Zgłoszenia będzie można dokonać za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej.

Liczba miejsc jest ograniczona.

Zgłoszenia będą przyjmowane do 15 listopada, natomiast w dniach 18–20 listopada zostaną rozesłane informacje zwrotne o zakwalifikowaniu się do udziału w konferencji.

 

 

Ostatnie dni wystawy czasowej Obraz Cyganów. Cyganie w obrazach - zbiór cyganaliów z kolekcji Andrzeja Grzymała-Kazłowskiego, Muzeum Dialogu Kultur, Rynek 3, Kielce

Wystawa przybliża dziedzictwo kulturowe Cyganów. Jej celem jest ukazanie przedstawień tej grupy etnicznej w kulturze europejskiej i ich konfrontacja z rzeczywistym obrazem Cyganów. Na wystawie zostały zaprezentowane obiekty wybrane spośród 3000 artefaktów, głównie widokówek, sztychów, grafik, fotografii, plakatów oraz malarstwa. Od kilkusetletnich przedstawień Cyganów, często bogatych w stereotypowe wyobrażenia na temat ich życia i kultury, przez fotografie dokumentujące martyrologię narodu cygańskiego podczas II wojny światowej, po dzieła malarskie, których autorami są romscy artyści. Wystawę przedstawiającą wizerunki Cyganów oraz ich świat podzielono na trzy części: „Portrety", „Sceny rodzajowe", „Zawody i profesje". Składają się one na unikalny obraz Cyganów  – kobiet, mężczyzn, dzieci, ich otoczenia – wędrówek, domów, codziennej aktywności, a także wykonywanych zajęć, zawodów i profesji. Uzupełnieniem wystawy są przedmioty z życia codziennego Cyganów, m.in. strój codzienny, biżuteria, sprzęty użytku domowego/taborowego, tj. naczynia, garnki, ceramika, bibeloty etc. Jednym z najcenniejszych eksponatów z kolekcji jest pochodzący z przełomu lat 50. i 60. XX wieku wóz taborowy typu ostrowskiego, zwany potocznie „wagonem", który spełniał zarówno funkcje lokomocyjne, jak i mieszkalne. Wóz jest wyeksponowany na dziedzińcu Muzeum Dialogu Kultur. Cyganie to jedna z najbardziej rozpoznawalnych mniejszości etnicznych na świecie. Szczególną uwagę zwraca ich charakterystyczna kultura, unikalny tryb życia, a przede wszystkim duża liczebność, która w większości krajów europejskich czyni z nich największą państwową mniejszość etniczną. Od wieków tajemniczość tej grupy wzbudzała ciekawość, działała na wyobraźnię zafascynowanych „dziećmi natury" artystów, malarzy, pisarzy, muzyków. Szczególnie dużo przedstawień Cyganów powstawało w XIX i XX wieku, kiedy zainteresowanie egzotyką cygańskiej kultury w Europie było największe. W XIX wieku zrodził się też romantyczny mit o buntowniczym życiu Cyganów, kreując przedstawicieli tej grupy na niefrasobliwych wagabundów żyjących zgodnie z prawami natury. Z kolei o cygańskich kobietach krążyły opinie demonicznych uwodzicielek, nieodmiennie podkreślające walory ich urody. Współcześnie obok dawnych stereotypów powstają nowe, których pozytywne wyobrażenia mieszają się z negatywnie nacechowanymi opiniami, dając upust w wizerunkach kreowanych nie tylko przez artystów, pisarzy, ale również media. Kolejną niezależną drogą w ukazywaniu współczesnego obrazu Romów, zarówno ich przeszłości, jak i teraźniejszości są romscy artyści, których prace można obejrzeć na wystawie.

Wystawę będzie można oglądać jeszcze tylko do 3 listopada.

 


---------------------------------------------------------------------------------

logo.gif
Rzecznik
Urszula Kinder
Muzeum Narodowe w Kielcach
tel. kom.
664457684
-------------------------------------------
pl. Zamkowy 1, 25-010 Kielce(..)




--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty