Aktualności Muzeum Narodowego w Kielcach wraz z harmonogramem ferii zimowych

REDAKCJA OTRZYMAŁA: (..)
aktualności Muzeum Narodowego w Kielcach wraz z harmonogramem ferii zimowych .
Zapraszam serdecznie 
Urszula Kinder 

12 stycznia 2019, godz. 11-13,  SOBOTNIE WARSZTATY FAMILIJNE:
Karnawałowy szał maskowy 
Dawny Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
Podczas  sobotnich warsztatów familijnych dzieci i rodzice dowiedzą się jak obchodzony jest na świecie karnawał. Oprócz tego usłyszą co to jest podkoziołek  i środa popielcowa. Pozostając 
w radosnym karnawałowym nastroju, uczestnicy wykonają maski karnawałowe.

Koszt uczestnictwa w zajęciach wynosi 8 zł. Zapisy: edukacja@mnki.pl, tel. 41 344 40 14 wew. 239 lub 243, tel. kom. 660 957 875, wstęp wolny

 

12 stycznia 2019, godz. 12, POPISOWY KONCERT MAŁEJ AKADEMII MUZYCZNEJ IM. IGORA BEŁZY 
Dawny Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

Mała Akademia Muzyczna została stworzona przez Marynę Kudlay i Konstantego Wileńskiego, którzy przyjechali do Kielc w 1995 roku. Oboje byli już wtedy znanymi pianistami i kompozytorami, a także nauczycielami muzyki.  Konstanty Wileńskipochodzi z Kijowa, wywodzi się z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. W jego rodzinnym domu gościli wybitni przedstawiciele rosyjskiego
 i światowego życia muzycznego: Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. Jego dziadek, kompozytor Ilja Wileński, był pierwszym Dyrektorem Filharmonii w Kijowie i współzałożycielem trzech teatrów dramatycznych w tym mieście. W jego domu gościła znakomita, słynna amerykańska tancerka Isadora Duncan. Maryna Kudlay – pianistka i dyrygent, również pochodzi ze sławnej muzycznej rodziny. Jej ojciec, Grzegorz Kudlay, był znanym solistą  Opery Kijowskiej. Maryna Kudlay prowadzi aktywną działalność wychowawczo-muzyczną. W prowadzonej przez nich Małej Akademii Muzycznej w Kielcach kilkudziesięcioosobowa grupa dzieci i młodzieży rozwija swe artystyczne talenty: muzyczny oraz aktorski. Umiejętności pedagogiczne i artystyczne założycieli owocują przepięknymi imprezami świątecznymi oraz okolicznościowymi, na których wykonawcami są wychowankowie szkoły.

Program proponowanego koncertu jest bogaty i różnorodny, utwory będą wykonywane zarówno solo jak i w duecie, na fortepianie i innych instrumentach. Wstęp wolny

 

 

 

 

12 stycznia 2019, godz. 12, NIEDZIELA W MUZEUM:
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Od sacrum do profanum - rzeźba i malarstwo w sztuce ludowej
Muzeum Dialogu Kultur, Rynek 3, Kielce

W Muzeum Dialogu Kultur odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Niedziela w Muzeum. Tym razem zapraszamy na kuratorskie oprowadzanie po wystawie Od sacrum do profanum. Rzeźba i malarstwo w sztuce ludowej.

Spotkanie poprowadzi kurator wystawy Anna Latos-Paryska, kierownik Działu Sztuki Ludowej.

O wystawie: To jedyna tego typu wystawa, która w jednym miejscu ukazuje dorobek blisko 60 artystów z regionu świętokrzyskiego. Na ekspozycję składa się ponad 400 eksponatów. Są to rzeźby wykonane z drewna i gliny oraz obrazy malowane na płótnie, desce i papierze. Najstarsze z prac pochodzą z przełomu XIX i XX wieku, a najmłodsze z XXI wieku. Ich autorzy, to ludzie, którzy tworzyli 
z ogromnej potrzeby serca, często mimo braku zrozumienia i doskwierającej biedy.  Wybrane dzieła prezentowane są w układzie tematycznym. Ta swoista podróż rozpoczyna się w świecie boskim – sacrum, a potem ścieżka wiedzie do dobrze nam znanego świata ziemskiego – profanum.

 Taki układ podyktowany jest też chronologią, gdyż sztuka ludowa początkowo miała wyłącznie charakter religijny. Dlatego duża grupa prac ukazuje sceny z życia Chrystusa i Marii, którzy  zajmowali szczególne miejsce w sercach wiernych, a ich kult był bardzo rozpowszechniony w całej Polsce.

 Wśród wyobrażeń plastycznych Jezusa dominują sceny pasyjne, chwila narodzin, a także najbardziej popularny wizerunek – Chrystusa Frasobliwego, który stał się wręcz symbolem polskiej sztuki ludowej. W dawnych społecznościach olbrzymią rolę odgrywali także święci. Ich figuralne wyobrażenia traktowano jako swoistych pośredników w kontaktach między człowiekiem a światem ponadzmysłowym. Przypisywano im wręcz magiczną moc – mogli uzdrowić, pomóc w beznadziejnych sprawach, ustrzec przed uderzeniem pioruna lub ochronić zwierzęta przed chorobami. Obrazy lub figurki świętych wystawiano w oknach podczas burzy, wynoszono do pożaru, a nawet umieszczano 
w oborach.

 

 

 

 

 

 

 




 



---------------------------------------------------------------------------------

logo.gifRzecznik 
Urszula Kinder
Muzeum Narodowe w Kielcach

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty