Zaproszenie do Muzeum Narodowego Kielce






***
Wystawa W rytmie przyrody. Wiosna – Dawny Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach (Sala Ekonomska)

Kalendarz rolniczy oparty na średniowiecznym terminarzu kościelnym stanowi interesujący przykład folkloru. Łączy prace na roli dostosowane do zmieniających się pór roku z kultem świętych, którzy patronują rolnikom i uprawie ziemi. Charakter owego kalendarza oddają najlepiej przysłowia, które są zarówno prognozami meteorologicznymi, jak i wskazówkami, jakie prace i kiedy należy wykonać.

Ekspozycja obejmuje rzeźby i obrazy ukazujące popularnych ludowych świętych, opiekujących się wiosennymi zajęciami polowymi i ogrodniczymi. Ich autorami są znani w naszym regionie twórcy: Adam Zegadło, Józef Jurkowski, Józef Kaczmarek, Antoni Baran, Grzegorz Król, Stefan Sowiński (rzeźba) oraz Marianna Wiśnios, Józef Franusiak i Tadeusz Żak (malarstwo).

Osobną grupę stanowią prace związane z przypadającą na tę porę roku Wielkanocą. Są to obrazy o tematyce świątecznej oraz przedmioty-rekwizyty symbolizujące wiosnę.

Wystawę można oglądać od 14 marca do 15 czerwca 2017 roku w Sali Ekonomskiej znajdującej się na parterze Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach.


***
Wieczór Pamięci Światosława Bełzy - 19 kwietnia, godz. 18, Dawny Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

Wieczór Pamięci Światosława Bełzy z okazji 75. rocznicy urodzin wybitnego artysty Federacji Rosyjskiej, zasłużonego działacza polskiej kultury, znanego rosyjskiego muzykologa, krytyka muzycznego i literackiego, publicysty, prezentera telewizyjnego. Podczas spotkania wystąpi wybitny rosyjski pianista Yury Favorin. Gośćmi będą wnukowie Światosława Bełzy – Fiodor i Igor.

Na koncert zapraszają: MNKi, Społeczny Komitet Pamięci Igora Bełzy oraz Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury w Warszawie.

WSTĘP WOLNY

Rezerwacja miejsc:
Robert Biernacki
Asystent Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
tel.: 413421013; kom.: 508535000
robert.biernacki@sejmik.kielce.pl
al. IX Wieków Kielc 3; 25-516 Kielce

 

***
Warsztaty plastyczne: Kolor ciepły czy zimny? - Dawny Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

Co to są kolory podstawowe i pochodne? Jak stworzyć pomarańczową barwę, gdy jej nie ma na palecie? Czy kolory mogą być ciepłe, zimne, lub kontrastowe? A może smutne i radosne? Czy mogą ukazywać emocje? Na te i inne pytania uczestnicy znajdą odpowiedzi podczas warsztatów towarzyszących wystawie monograficznej Jacek Sienicki. Generalia.

  • zajęcia odbywają się od wtorku do piątku w godz. 9-15 w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich, pl. Zamkowy 1, Kielce,
  • koszt – 7 zł od osoby,
  • w cenie materiały dydaktyczne niezbędne do pracy,
  • zajęcia trwają ok. 1 godziny,
  • maksymalna liczba uczestników – 30 osób,
  • zgłoszenia grup zwiedzających: edukacja@mnki.pl lub telefonicznie 41 344 40 14 wew. 239, kom. 660 957 875 (od poniedziałku do piątku w godz. 8-30).

Oferta edukacyjna ważna do 22 maja 2017 roku.

 

***
Trwające wystawy czasowe Muzeum Narodowego w Kielcach


Jacek Sienicki. Generalia
14 lutego – 22 maja 2017
DAWNY PAŁAC BISKUPÓW KRAKOWSKICH W KIELCACH


Wystawa prac współczesnego artysty Jacka Sienickiego (1928-2000) ma na celu zaprezentowanie jego – niemal całej – twórczości, począwszy od lat 50. XX wieku aż do końca życia.

W salach ekspozycyjnych Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich zaprezentowano cały przekrój twórczości tego niezwykłego malarza. Malarza bezkompromisowego, który nie poddawał się modom sztuki, konsekwentnie malował – jak sam to nazywał – portrety wnętrz, kwiatów, mięs, ochłapów, pojedyncze garnki, butelki czy czaszki, samotne dachy budynków.

Malował fakturowo, wybierał przedmiot i jego ustanawiał swoim bohaterem, intymnie zamykał go w przestrzeni płótna, nawet, gdy było to zwykłe krzesło czy sztaluga stojąca w pustym na pozór wnętrzu – W prostych tematach trzeba być delikatnym i silnym, trzeba wyjść z banału, udać się w rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego – uważał. Tło jego prac jest zawsze bezosobowe, tylko przedmiot – mięsisty, namacalny, obecny, z krwi i kości, wylewający się wprost z przestrzeni na widza.

Główną rolę grają w jego twórczości przedmioty – bohaterowie spektaklu, którzy są usadawiani w zaciszu pracowni i budowani za pomocą narracji artysty gęsto kładzionych barw. Z pozoru jest to proste malarstwo, ale to tylko pozór. Jeden, czasem dwa i więcej przedmiotów oraz tło, nic więcej – w tym tkwi cała jego siła. Jest to malarstwo oszczędne, ciche, bardzo intymne. Trudno je zwykłym spojrzeniem odgadnąć. To sztuka, w którą należy się wpatrzyć, zatrzymać przy niej na chwilę, dopiero wtedy ujawni się całe bogactwo barw, faktur, powierzchni, a przede wszystkim przedmiotów, które czasem ukryte są w tle i dopiero dłuższe obcowanie z dziełem pozwala je sobie wydrzeć.

Zobaczyć można, jak z pewną niedbałością artysta kładzie grube pociągnięcia farb, które załamują się pod najróżniejszymi kątami, jak prą jeden na drugi, byle być najbliżej powierzchni, jak wszystkie razem tworzą osobny, bardzo bogaty przestrzenny świat faktur, które zdają się żyć własnym życiem po zostawieniu ich sobie samym. Gdy pada na nie nasz wzrok, bogata chropowata faktura tworzy świat artysty, grube impasty najróżniejszych kierunków wprowadzają nas do jego pracowni, ukazują sztalugi, biurka, wnętrza szafek, najróżniejsze przedmioty na stołach.

 

W rytmie przyrody. Wiosna
14 marca – 15 czerwca 2017
DAWNY PAŁAC BISKUPÓW KRAKOWSKICH W KIELCACH

Kalendarz rolniczy oparty na średniowiecznym terminarzu kościelnym stanowi interesujący przykład folkloru. Łączy prace na roli dostosowane do zmieniających się pór roku z kultem świętych, którzy patronują rolnikom i uprawie ziemi. Charakter owego kalendarza oddają najlepiej przysłowia, które są zarówno prognozami meteorologicznymi, jak i wskazówkami, jakie prace i kiedy należy wykonać.

Ekspozycja obejmuje rzeźby i obrazy ukazujące popularnych ludowych świętych, opiekujących się wiosennymi zajęciami polowymi i ogrodniczymi. Ich autorami są znani w naszym regionie twórcy: Adam Zegadło, Józef Jurkowski, Józef Kaczmarek, Antoni Baran, Grzegorz Król, Stefan Sowiński (rzeźba) oraz Marianna Wiśnios, Józef Franusiak i Tadeusz Żak (malarstwo).

Osobną grupę stanowią prace związane z przypadającą na tę porę roku Wielkanocą. Są to obrazy o tematyce świątecznej oraz przedmioty-rekwizyty symbolizujące wiosnę.

Wystawę można oglądać od 14 marca do 15 czerwca 2017 roku w Sali Ekonomskiej znajdującej się na parterze Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach.


Róża Konstancina. Monika Żeromska ­­­– córka, artystka, podróżniczka

7 marca – 27 sierpnia 2017
MUZEUM LAT SZKOLNYCH STEFANA ŻEROMSKIEGO

Ekspozycja oscyluje wokół trzech zagadnień: Monika Żeromska jako strażniczka pamięci o wielkim pisarzu, Monika – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, utalentowana artystka, której pasją było malowanie pejzaży i portretów oraz oryginalnych kompozycji kwiatowych. W końcu Monika jako mistrzyni opowieści, doskonała pisarka, doceniona przez krytykę. Wśród prezentowanych eksponatów na wystawie zobaczymy: Wspomnienia wydane w wieku 80 lat, opublikowane po śmierci matki i ujawniające wiele ciekawostek z życia Żeromskich, nagrania między innymi na temat uratowanych w czasie II wojny światowej rękopisów ojca czy wspomnienia o nim samym, korespondencja z pisarzami, malarzami, aktorami, rodzinne fotografie oraz obrazy artystki.

 

Niewinne oko nie istnieje
6 kwietnia – 11 czerwca 2017
MUZEUM DIALOGU KULTUR

Fotografie przedstawiające budynki synagog i domów modlitwy, a w wielu przypadkach ich pozostałości składają się na projekt Wojciecha Wilczyka Niewinne oko nie istnieje.

Wiele spośród sfotografowanych przez artystę budynków znajduje się w ruinie, inne zostały zaadaptowane na rozmaite cele. Dziś są m.in. bibliotekami, domami kultury, remizami, kinami, domami mieszkalnymi, supermarketami czy warsztatami rzemieślniczymi. Zdjęciom towarzyszą dokładne opisy miejsc oraz zapisy często wielowątkowych i zaskakujących rozmów, przeprowadzanych przez artystę z miejscowymi. – Interesuje mnie pewien rodzaj pamięci zapisanej w architektonicznej formie budynku lub urbanistycznym kształcie miasta, dzielnicy, wsi lub osiedla, gdzie przed 1939 rokiem żyła diaspora żydowska – mówi artysta.

W przededniu II wojny światowej w Polsce mieszkało 3,5 mln Żydów. W Warszawie, Łodzi, Lublinie, Białymstoku, Krakowie, a także w setkach polskich miast i miasteczek znajdowały się ważne instytucje żydowskiego życia społecznego i kulturalnego: dziesiątki synagog, szkół, szpitali, teatrów, redakcji gazet czy klubów sportowych. Pomimo wojennych zniszczeń wiele obiektów żydowskiej kultury materialnej pozostało. Są to cmentarze, budynki publiczne, a przede wszystkim synagogi i domy modlitwy.

– Wilczyk nie próbuje symbolicznej rekonstrukcji tajemniczego, fascynującego swą duchowością i filozofią świata wschodnioeuropejskich Żydów. Jego fotografie, mając cechy konserwatorsko-reporterskiego zapisu, odzwierciedlają zarazem obsesyjne wręcz tropienie śladów, miejsc, zarośniętych i zadeptanych ścieżek prowadzących do przeszłości, po której – i tego autor jest pewien – pozostała opowieść, pozostało miejsce, pamięć o nim, pamięć jako sumienie pokoleń. Nie są to zdjęcia ani nostalgiczne, ani „nastrojowe"; tradycja i siła polskiego chasydyzmu utrwalona została w nazwach miasteczek, które ożywają w książkach Martina Bubera i które – poszukując miejsc pamięci – odwiedził fotograf – pisze dr hab. Eleonora Jedlińska, historyk sztuki i profesor Uniwersytetu Łódzkiego we wstępie do katalogu.

Wojciech Wilczyk jest jednym z najwybitniejszych polskich artystów fotografików średniego pokolenia. Należy do środowiska tzw. fotorealistów, którzy pojawili się na scenie artystycznej na zbiorowej wystawie „Fotorealizm" zorganizowanej w 2003 roku w krakowskiej Galerii Zderzak. Podejmując w nowy sposób konwencję fotografii dokumentalnej artyści tego nurtu budują w swoich pracach swoiste archiwum obrazów współczesnej Polski. Wilczyk fotografuje od 1988 roku. Jego zdjęcia ukazują się w pismach („Machina", „XL", „Tygodnik Powszechny", „Pani"), a także na okładkach książek (Wydawnictwa Czarne oraz „Oficyny Literackiej"). Mieszka i pracuje w Krakowie. Od 1997 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2001 roku i Ministra Kultury w 2005 roku.

 

W ciemnych pokojach
23 marca do 14 maja 2017
MUZEUM DIALOGU KULTUR


Wystawa fotografii izraelskiej artystki Iris Nesher W ciemnych pokojach, artystyczna próba uchwycenia esencji kobiecej kreatywności i tożsamości to propozycja Muzeum Dialogu Kultur.

Przed obiektyw swojego aparatu fotografka zaprosiła izraelskie twórczynie, dla których słowo – pisane i mówione – jest podstawowym narzędziem pracy: autorki powieści, scenariuszy, poetki i aktorki. Każda miała wybrać zwrot, sformułowanie, które ma dla niej szczególną wartość. Część zdecydowała się wkomponować hasła w przestrzeń wokół siebie, inne naniosły je bezpośrednio na swoje ciało. Tak powstała seria hipnotyzujących fotografii, które bohaterki zdjęć uzupełniły napisanymi przez siebie tekstami: opowieściami, filozoficznymi rozważaniami na temat twórczości, kłamstwa, języka, uczuć, emocji, samotności i niezrozumienia.  

Jedna z prezentowanych prac to „Kobieta z przebieralni" Judith Katzir, która zainspirowana spotkaniem ze staruszką na basenie zastanawia się nad relacją między ciałem, czasem i wstydem. „Nic nie poradzimy na upływ czasu i starzenie się ciała, ale możemy pozbyć się wstydu. Jest to właściwie nasza jedyna wolność, jedyna siła, jedyna możliwość buntu. I chyba dlatego piszę o nim – o ciele" – mówi artystka.

Urodzona we Włoszech, a mieszkająca w Izraelu Iris Nesher, jest absolwentką nowojorskiej School of Visual Arts oraz kalifornijskiego Art Institute w Los Angeles. Jej prace pokazywane były w galeriach i muzeach Stanów Zjednoczonych i Europy. Wystawa „W ciemnych pokojach" prezentowana była dotychczas w Muzeum Sztuki Izraelskiej, Moskiewskim Muzeum Sztuki Współczesnej, Muzeum Sztuki na Syberii, Galerii David w Stanach Zjednoczonych oraz Muzeum Sztuki w Guadalajarze w Meksyku.

Na wystawę składa się 15 zdjęć i tekstów fotografowanych kobiet. Ekspozycję można oglądać od 23 marca do 14 maja.

Wystawa zorganizowana we współpracy z Ambasadą Izraela w Warszawie.

 




--



Urszula Kinder
Rzecznik Prasowy
Muzeum Narodowe w Kielcach
-------------------------------------------
pl. Zamkowy 1, 25-010 Kielce
tel./+48/41 344-67-64
fax /+48/41 344-82-61
NIP: 959-19-82-234
Regon: 366209736
Email: u.kinder@mnki.eu
WWW: http://www.mnki.eu

---------------------------------------------------------------------------------



--


---------------------------------------------------------------------------------

logo.gif
Rzecznik
Urszula Kinder
Muzeum Narodowe w Kielcach


-------------------------------------------------------------------------------






--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty