Teatr Żeromskiego - newsletter


 

Tydzień z Teatrem! 

Ożenek  

Mikołaj Gogol

przeł. Julian Tuwim
reż. Wiktor Loga-Sterczewski 

Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie

 

 


 

 

Ożenek Mikołaja Gogola to historia Agafii Tichonownej - panny na wydaniu, poszukującej idealnego kandydata na męża, którego poślubienie, poza zmianą stanu cywilnego, pomogłoby jej również zmienić status społeczny i majątkowy.

Realizacja studentów PWST opowiada, jak w model rodziny idealnej, rodem ze snu o krainie mlekiem i miodem płynącej, zdaje się być na siłę wpasowywana zarówno główna bohaterka, jak i wszyscy jej absztyfikanci, z Iwanem Kuźmiczem Podkolesinem na czele.

Ta klasyczna historia, będąca również satyrą na obyczajowość XIX-wiecznej Rosji, w ujęciu studentów PWST w Krakowie zmienia się w opowieść bliższą nam, bo przeniesioną w środek Ameryki lat 50. i 60., z ówczesną muzyką i modą. Staje się szalonym rejsem skojarzeniowym po oceanie absurdalnego humoru, groteski, komiksowej konwencji, silnie zarysowanych postaci i vintage’owej estetyki, której nie powstydziłby się nawet Wes Anderson czy producenci kultowego serialu Mad men.

Spektakl ten ukazuje, jak długa i wyboista jest droga do odnalezienia pełnego szczęścia w miłości. Tej prawdziwej, której bez względu na czas, szerokość geograficzną i okoliczności przyrody, ludzie poszukiwali od zawsze. I której, nawet jeśli się z tym nie afiszujemy, gdzieś w głębi serca potrzebuje przecież każdy z nas.

 

Gramy: 5 kwietnia (wtorek) godz. 19.00

Czas trwania spektaklu: 120 min. 


Twardy gnat, martwy świat

 

Mateusza Pakuły

 

reż. Eva Rysová

 

 

 

 

 


Aktorski popis Andrzeja Platy doceniony główną nagrodą jury XIX Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie!

 

 

„Twardy gnat, martwy świat” to sztuka-manifest i sztuka-wygłup. Na pierwszy plan wysuwa się tu specjalna koncepcja literacka nazwana przez autora „bad writingiem”. Co to jest „bad writing”? To literacki odpowiednik zjawiska, które w sztukach plastycznych nosi nazwę „bad painting”. Chociaż nie do końca. „Bad writing” to świadome i praktykowane z ogromną uciechą tworzenie dobrej sztuki ze złej literatury. To tworzenie złej literatury dla dobra sztuki. To tworzenie złej literatury z premedytacją, która zmienia złą literaturę w sztukę. Tu już nie chodzi o naśladowanie kolokwialnego języka mówionego, zbieranie z ulicy, podsłuchiwanie głupot, przekształcanie, parodiowanie i hiperbolizowanie. Tu chodzi o zachwyt nad pisarską ułomnością. Nad nieudolnością. Im większa nieudolność tym smaczniejsza sztuka. Tak jest.

 

„Twardy gnat, martwy świat” to także koncert. Koncert i stand-up. Stand-up i dziwaczne spotkanie autorskie. To także współczesna opowieść o Hiobie. O Bogu, o szatanie i o człowieku.

 

 

Dotychczas na festiwalach:

XIX Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia w Tarnowie
 
Nagroda aktorska dla Andrzeja Platy
Nagroda za scenografię dla Justyny Elminowskiej

XIV Festiwal Dramaturgii Współczesnej
, Zabrze, październik 2014


7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny “Boska komedia”
, Kraków, grudzień 2014



Gramy:  8 kwietnia piątek godz. 19.00, 9 kwietnia sobota godz. 17.00; Mała Scena

 

Czas trwania spektaklu: 105 min., bez przerwy

 

 

Lordy

 

Lord Kantor/Lord Milord/Lord Herling

 

Mateusza Pakuły

 

reżyseria

 

Eva Rysová / Mateusz Pakuła 

 



 

 

„W wizji Pakuły Kantor staje się kosmicznym potworem, uzurpatorem i szaleńcem dążącym do zawładnięcia całymi kosmicznymi zasobami wspomnień. Uwolni w ten sposób ludzkość od terroru pamięci, będzie wszystkimi i każdym z osobna: pamięć absolutna jako broń zagłady, pamięć całkowita jako boski atrybut. Na szczęście kosmiczny karzełek plunie plazmą na Lorda Kantora i czarny charakter rozpuści się, złorzecząc i bluźniąc. Tak, streszczenie utworu Pakuły brzmi naprawdę idiotycznie i infantylnie, prawdziwy Kantor nie nadaje się na bohatera cyberanimacji, nie umiałby zagrać żadnej roli w space opera. Tylko że autor chciał powiedzieć coś innego: nie interesował go Kantor jako taki, ale co wyniknie ze zderzenia strzępów wiedzy o nim i obrazów z określoną estetyką. Pamięć jest przetworzeniem. Degradacją”.

 

Łukasz Drewniak, teatralny.pl

 

Gramy: 9 kwietnia (sobota) g. 20.00, 10 kwietnia (niedziela) godz.19.00; Duża Scena

 

Czas trwania spektaklu: 135 min, 1 przerwa

 

 

Więcej informacji o spektaklach i repertuarze na stronie internetowej www.teatr-zeromskiego.com.pl 

Kontakt z mediami: Paulina Drozdowska tel. 505 124 211 e-mail: pr@teatr-zeromskiego.com.pl



Dostałeś ten e-mail ponieważ zapisałeś się do naszego newslettera na stronie www.teatr-zeromskiego.com.pl.
Jeśli nie chcesz otrzymywać tego newslettera kliknij TUTAJ.

Komentarze

Popularne posty